Analýza klíčových slov: využití pro podnikatele

Analýza klíčových slov obsahuje výrazy, které lidé zadávají do vyhledávače Seznam.cz a Google. Podnikatel s těmito informacemi může pracovat při rozvoji svého podnikání.

S analýzou klíčových slov se setkáte ve chvíli, kdy budete řešit optimalizaci webu pro návštěvníky vyhledávačů (SEO), chystat obsah pro svůj web / eshop, rešerše pro kampaně ve vyhledávačích nebo zkoumat trh. Analýzu většinou připravuje SEO specialista, ale z důvodu vysokých nákladů si to může připravit i sám podnikatel.

Analýza klíčových slov, někdy také označovaná lidově jako klíčovka, je často velká tabulka v Excelu s výčtem stovek až tisíců různých slovních spojení. Může obsahovat počty hledaností, konkurenčnost, odhadovanou cenu za proklik v reklamách a další údaje. Nesmí vás překvapit, že tam občas mohou být i slova mimo váš obor. Směrem k podnikatelům bývá prezentována i formou klasického dokumentu, obohaceného o komentáře SEO specialisty.

Při zlepšování webu pro návštěvníky vyhledávačů (SEO), obvykle na analýzu klíčových slov navazuje druhý dokument: návrh struktury webu. Tento dokument blíže popisuje jaké stránky je potřeba sloučit, zrušit, vytvořit nebo upravit. Pomáhá také při tvorbě obsahu: v tu chvíli slouží jako náměty na témata, která budete vytvářet. Z klíčovky může těžit i specialista na správu reklam ve vyhledávačích (PPC). Nemusí totiž vymýšlet potřebná slova pro své kampaně.

Co analýza klíčových slov není

Méně solidní agentury i jednotlivci vydávají za analýzu klíčových slov pouhý export slov z některého z mnoha nástrojů. Přitom odborné postupy obvykle doporučují, aby probíhal důkladný sběr dat z mnoha různých zdrojů včetně následného třídění a kategorizace. SEO specialista na přípravě obvykle stráví 20 - 30 hodin. V účtované ceně jsou zahrnuty i náklady na použité nástroje.

Export slov z nástroje poznáte podle toho, že analýza neobsahuje žádné kategorizace slov. Zarazit by vás měla i nízká cenovka za analýzu. Obvyklá cena se pohybuje v řádu 20 - 50 000 Kč. Při pochybnostech se vyplatí požádat o odborný názor jiného SEO specialistu. Závěr konzultace pak můžete předložit k vyjádření aktuálnímu specialistovi.

Ve vzácných případech může SEO specialista doporučit vynechání analýzy klíčových slov. Obvykle se k tomu přistupuje ve chvíli, kdy by náklady na přípravu přesáhly očekávaný přínos. Následně se tedy vynechává velká analýza a tvoří se menší mini analýzy podle potřeby.

Co analýzy vyčtete?

Pro vás jako majitele může být analýza klíčových slov sondou do toho, jak zákazníci označují témata vašeho podnikání. Analýza vám umožňuje klást různé otázky pro následná strategická rozhodnutí:

  • Hledají zákazníci slova z vašeho oboru? Pokud nehledají, většinou to znamená nemožnost inzerovat na tato slova ve vyhledávačích. Podobná situace nastane ve chvíli, kdy tato slova mohou znamenat mnohem více významů. Například: slovo výběrová káva může hledat někdo, kdo chce koupit malé balení domů, ale klidně také student potravinářské školy nebo třeba kavárník, hledající novou inspiraci.
  • Jak hodně je dané téma konkurenční? Čím větší konkurence, tím těží budování přirozené viditelnosti (SEO) a dražší reklamy (PPC).
  • Má smysl nabídnout ve službu / produkt XYZ? Bude o to zájem? Hledají to? Když nehledají, může být těžší zákazníkům představit vaší službu či produkt.
  • Jak zákazníci mluví o daných produktech či službách? Vystihují tato slova pouze vaše podnikání nebo se pod nimi skrývá ještě něco dalšího? Záměna výrazů může znamenat složitější situaci k řešení.
  • Jaká je odhadovaná cena za proklik pro reklamu ve vyhledávání? Jak nákladná bude taková reklama? Co by obnášela dlouhodobá inzerce na všechna důležitá slova vašeho oboru? Možná zjistíte, že musíte úplně vynechat inzerci ve vyhledávačích.
  • Lze ze slov vyčíst případný cyklus zákazníka? Tedy jak zákazník uvažuje o vaší nabídce? Znalost vám pomůže upravit obsah vašeho webu.
  • Objevují se nějaké nové trendy nebo změny, na které byste měli reagovat? Možná poznáte, proč se vám některé produkty nebo služby nedaří prodávat.
  • Vyskytují ve slovech zmínky o sezonalitě? Slova jako "léto", "zima", "podzim"... Sezónnost je třeba zohlednit ve vašem podnikatelském záměru.
  • Můžete ze slov odvodit různé skupiny zákazníků a jejich charakteristiku? Opět můžete zohlednit na webu.
  • Obsahují slova vašeho oboru výrazy, které odkazují na akce, slevy, zboží z druhé ruky (bazar)...? Nejspíše to bude znamenat, že bez akcí nebude možné v oboru fungovat.
  • Vidíte tam hodně dlouhé fráze (tzv. long-tail, dlouhý ocas)? To mohou být specifické výrazy, na které nemusí být taková konkurence. Třeba je to šance pro vás.

Nástroje pro analýzu klíčových slov

Pro vytvoření se používají různé nástroje:

Jak vytvořit základní analýzu klíčových slov

Majitelé opravdu malých firem a živnostníci mohou ušetřit náklady a pokusit se vytvořit alespoň základní verzi analýzy klíčových slov. K výsledku se můžete dobrat různými způsoby.

Pomocí nástrojů

  1. Vyberete si nástroj, který vám bude vyhovovat cenově a jednoduchostí ovládání.
  2. Zadáte slova, případně i svůj web a necháte si vytvořit analýzu vyhledávaných výrazů.
  3. S dokumentem dále pracujete podle svých schopností a možností.

Ručně

  1. Využijete některý z doporučovaných nástrojů.
  2. Do Excelu přenášíte pouze pro vás relevantní slova. Ke každému slovu zapíšete hledanost.
  3. Podobná témata přiřazujete k sobě. Vzniknou vám tak shluky tematicky příbuzných slov. Tato slova od sebe oddělíte například několika prázdnými řádky.
  4. Nyní platí, že pro každé téma musíte vytvořit buď článek v blogu nebo prodejní stránku na vašem webu. Musíte si dávat pozor na to, abyste na jedno téma nevytvářeli stejný obsah. Při tvorbě obsahu se snažte o použití přirozeného jazyka. Hledají-li například lidé "malíř pokoje Brno", bylo by chybné použít slova ve stránce přímo tímto způsobem. Nesnažte se psát texty pro vyhledávače, ale užitečné texty pro lidi.


21. 8. 2024