Jak může živnostník získávat zákazníky?
Bývá velký rozdíl mezi tím, jak může získávat zakázky firma a jak živnostník.
Univerzální rada neexistuje. Každé řešení je závislé na typu podnikání, finančních možnostech, znalostech, celkovém stavu ekonomiky a trhu. Pomáhá si "obout boty" potenciálních zákazníků a začít se dívat na svět jejich očima. Kdybyste byli váš ideální zákazník, jak budete hledat podnikatele jako jste vy?
Získávání nových zákazníků funguje většinou na principu zviditelnění, doporučení nebo obchodních aktivit. V případě zviditelnění se využívají různé možnosti v marketingu. Zákazník na vás někde musí narazit, musíte ho zaujmout a měl by získat pocit, že díky vám vyřeší svůj problém či potřebu. Vybudování úspěšného podnikání přitom trvá v průměru dvou a více let.
Zviditelnění můžete podpořit reklamou. Budete-li si někde platit za reklamu, nikdy nevsázejte na vysokou úspěšnost. Lidé jsou dnes reklamou zahlcení. Uvádějí se různá čísla: od 20 000 reklamních podnětů denně, přes řádově stovky podnětů. Proto je potřeba reklamní sdělení opakovat. Schválně si dejte tu práci a spočítejte všechny reklamy, které potkáte po cestě na procházku.
Případné reklamní sdělení je vhodné přizpůsobovat použité formě. Je například nevhodné mít textově přeplněný billboard, protože tuto reklamu lidé "konzumují" řádově několik málo minut. Někdy reklama reaguje na místo, kde se zákazník vyskytuje. Například v pražském metru můžete občas vidět reklamy navazující na názvy stanic a "výstup směrem k oblíbenému jídlu".
Vždy k reklamě a marketingu přistupujte tak, jako kdyby se nic nemělo stát. Investice do marketingu by vás nikdy neměla ohrozit.
Někteří podnikatelé ze zásady budují podnikání zcela bez reklamy. Většinu zákazníků jim tvoří doporučení a pozitivní reference.
Podnikatel s provozovnou
Restaurace, kavárna, kadeřnictví, prodejna, dílna... zkrátka konkrétní místo, kam může zákazník přijít. Podnikatelé mohou využívat zviditelnění na internetu i mimo něj. V případě internetu se však říká, že potenciální zákazníci musí překonat bariéru v podobě svého pohodlí. Řada potenciálních zákazníků proto po cestě z online světa z různých důvodů odpadne. Například: zapomenou na to, využijí jiné příležitost, přestane to pro ně být důležité apod.
Na toto specifické chování je třeba pamatovat ve chvíli, kdy chcete skrze aktivity na internetu dostat potenciální zákazníky do své provozovny. Musíte jim dát opravdu velký důvod: výhodnou promoakci, slevu, něco navíc zdarma, lákavé a neodolatelné jídlo (pro restauraci, kavárnu). Případně vyzdvihnout přednosti vašeho obchodu, například formou recenzí spokojených zákazníků.
Navigační reklama
Některé provozovny lákají návštěvníky pomocí navigační reklamy. To jsou dlouhodobě zakoupené reklamní poutače, plachty na plotech, různé ukazatele a další formy. Většinou jde o dlouhodobě výhodnější cenu. Vyplatí se kupovat na místech, kde projede hodně aut nebo lidí. Jednou za čas se vyplatí reklamu kontrolovat, protože se může stát terčem vandalů nebo poškodit vlivem počasí.
Vzhled navigační reklamy by měl vždy odpovídat typu podniku. Není tak třeba vhodné propagovat luxusní restauraci formou reklamy, která vypadá levně nebo je na místech, kde se propagují levné věci.
Zvláštní formu navigační reklamy představuje online reklama, která může být cílená na konkrétní město. Toto cílení však nefunguje v místech s malým počtem lidí a špatně se cílí na užší prostor. Můžete také zkusit poptat mobilní operátory, případně rozeslat SMS lidem v okolí. Jakmile posíláte jakékoliv cílené zprávy (SMS, emaily), musíte mít prokazatelný souhlas příjemců.
Živý poutač
Některé podniky využívají najatého brigádníka nebo zaměstnance, případně si platí "naháněče" či taxikáře za doporučení / odvezení k vybranému podniku. Nezapomeňte na to, že když využíváte tento typ reklamy, musíte mít povolení od města.
Výloha, reklamní stojany, poutače u prodejny
Další způsob upoutání pozornosti se odehrává přímo u vaší provozovny. Opět si dejte pozor na to, co je ve vašem městě povoleno a co už by bylo přes čáru.
Letáky do schránek / reklama na nástěnkách / v MHD, místním časopisu...
Můžete sami nebo přes distributora zajistit reklamu ve schránkách. Některé velké bytovky vám nechají letáček na nástěnce. Podobně můžete mít reklamu v městské hromadné dopravě, na nádraží, v městském rozhlasu, ordinaci lékaře, místních médiích nebo u vybraného zvířete v zoo.
Uzavírání vzájemných spoluprací
Podnikatelé se mohou navzájem podporovat. Například kadeřnice může rozdávat formou věrnostní kartičky pozvání na zákusek do místní cukrárny.
Internetové katalogy, regionální rozcestníky, blogy a stránky měst
Podnikatele mohou zákazníci někdy hledat pomocí katalogů. V ČR dává největší smysl Firmy.cz a Moje firma na Google. Klasickou firemní prezentaci můžete mít zdarma. Existují oborové katalogy jako například Navolnenoze.cz, Nejremeslnici.cz, TripAdvisor, Kudyznudy.cz a mnoho dalších. Do některých přehledů se však nedostanete: platí to například pro Gastromapu Lukáše Hejlíka. Na různé podniky v okolí odkazují také doporučení pro turisty na stránkách měst. Případně mohou existovat silné místní facebookové skupiny.
Přirozené vyhledávání
V některých oborech může být ideální pracovat na viditelnosti ve vyhledávačích (SEO). Tímto způsobem se k vám mohou dostat lidé, kteří třeba do vyhledávače zadají "Penzion Praha 13" nebo třeba "italská restaurace Brno". Podobně mohou lidé hledat zábavu a jakoukoliv jinou potřebu. Nemusí se to vyplácet vždy. V některých případech obsadily vyhledávače silní konkurenti a malý živnostník nemá šanci.
Influenceři
Zejména ve věších městech vám může potřebnou návštěvnost zajistit vlivná osoba, která má na sociálních sítích větší počet fanoušků. U menších počtů sledujících si však musíte pečlivě prověřit, zdali má dotyčná osoba reálné sledující nebo jen falešné profily. Významní influenceři také budou většinou za reklamu chtít zaplatit. Ceny u těch opravdu slavných se pohybují v řádech tisíců až stovek tisíc korun.
Zviditelnění na akcích
Můžete se zúčastnit vybrané akce ve vašem okolí: ať už s vlastním stánkem, darem do tomboly nebo jiným kreativním způsobem. Fantazii se meze nekladou.
Spolupráce s novináři
Pro místní novináře může být zajímavá exkurze do vaší výrobny, případně i váš podnikatelský příběh. Za spolupráci s novináři se neplatí, pokud si vyloženě nekupujete placené články.
Černá a zakázaná reklama
Některé formy zviditelnění jsou problematické, protože porušují místní vyhlášku nebo dokonce zákon. Patří tady nelegální plakátky na místech, kde reklama být nesmí. Dokonce si nevědomky můžete zaplatit reklamu na nelegálním místě, případně svojí reklamou porušit místní předpisy. Zatímco různé podvodné firmy nebývají dohnány ke spravedlnosti, malému podnikateli by se případné porušení zákona či vyhlášky nemuselo vyplatit. Vždy proto zvažte možná rizika.
Podnikatel s online službou, webem nebo eshopem
Marketing na internetu k získávání nových zákazníků může využít i podnikatel s provozovnou. Většinou k němu mají mnohem blíže lidé, kteří své služby mohou nabídnout online. Cesta potenciálního zákazníka je totiž mnohem kratší a nemusí překonávat žádné překážky.
Lidem na volné noze, jako například finančním poradcům, koučům, marketérům, programátorům, fotografům, účetním, překladatelům a dalším volným profesím většinou nefunguje placená reklama ve vyhledávačích Google i Seznam.cz a na sociálních sítích. Nejspíše je to kvůli způsobu, jak si potenciální zákazníci tyto profesionály vybírají. Není jisté, zdali to bude váš případ, musíte si to případně otestovat.
Měřitelný marketing na internetu
Většina drobných podnikatelů dává v případě placeného marketingu přednost jasně měřitelným aktivitám. Proto v takových případech využívají marketing ve vyhledávačích a na sociálních sítích (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn). Vhodné bývají i zápisy do katalogů typu Firmy.cz nebo Moje firma na Google. Někteří podnikatelé se také zviditelňují ve facebookových skupinách.
Neměřitelný nebo hůře měřitelný marketing na internetu
Existují aktivity na internetu, kterým by se měli živnostníci vyhnout. Patří tam třeba grafická reklama (bannery). Tento formát je určený k budování povědomí a většinou se nevyplatí dělat s rozpočtem menším, než v řádu stovek tisíc až milionů korun. Do stejného ranku pak patří videoreklama.
Pozor na zaručené návody, sliby a nesolidní nabídky
Někteří méně solidní odborníci mohou přesvědčit podnikatele o tom, že "právě oni mají zaručený způsob na získávání zákazníků". Většinou jsou tyto návrhy podnikateli prezentovány jako "jednoduchá metoda", "snadný postup", "zaručený způsob" apod. Stejně tak bývají obvyklé sliby nárůstů, výsledků, získání zákazníků a to včetně někdy lákavých garancí "pouze při splnění stanovených cílů".
Můžete také narazit na odborníky, kteří budou prosazovat konkrétní sociální síť nebo nějaký marketingový postup a zároveň odsuzovat ostatní části marketingu. Případně nemusí ostatní části marketingu řešit. Skutečný odborník by vám neměl nic slibovat, měl by vás seznámit s klady / zápory / riziky.
7. 7. 2024