Podvody: rejstříky a podnikatelské katalogy

Čerstvým podnikatelům obvykle přichází poštou úředně vypadající dokument. Pod čarou je nenápadná informace, že jde o nezávaznou nabídku. Před podvodnými katalogy varují také úřady.

Napodobování úřední komunikace není v ČR zatím úřady a policií nijak postihováno. V Česku tak několik let působí firmy, které obesílají čerstvě založené firmy a začínají podnikatele dopisy s nabídkou na zápis do katalogu. Dopis obvykle vypadá jako oficiální státem provozovaný podnikatelský rejstřík. Zaplacením poplatku se podnikatel zaváže ke zveřejnění svých údajů v často bezcenném katalogu. Současně se zavazuje k pravidelnému placení poplatku. Na podnikatele se totiž vztahují přísnější podmínky, než na spotřebitele.

Podnikatel za zveřejnění v neseriózním katalogu / rejstříku může zaplatit částku v rozmezí od 2 - 35 000 Kč. Přínos je však žádný nebo sporný. Jedná se často o méně známé katalogy, které mají velmi malou návštěvnost. Tyto katalogy tak nejsou zdrojem nových zákazníků. Pokud si navíc podnikatel uvědomí svůj omyl a odmítne zaplatit, může ho čekat snaha o vymožení částky a často i psychický nátlak při vymáhání.

Názvy neseriózních rejstříků a katalogů

Tyto rejstříky a katalogy jsou často zmiňovány v kontextu s neseriózním přístupem při oslovování podnikatelů. Uvedením v tomto seznamu neznamená, že označujeme jejich jednání za podvod. Doporučujeme však provozovatelům, aby zvážili způsob získávání zákazníků.

  • Centrální rejstřík firem
  • Telefonní seznam České republiky a Slovenska 
  • Rejstřík obchodu a živnosti
  • Česká komora živnostníků
  • Seznam firem Czech
  • Firmy-seznam.cz
  • Živnostenský portál - podle SZ docházelo k napodobování úředních dopisů.
  • Eskatalog nebo ES Katalog - vsází patrně na záměnu se službami firmy Seznam.cz, která označuje své služby písmenem "s" na začátku (např. sreality.cz). Provozovatel portálu se proti tomu veřejně ohradil a na svém blogu zveřejnil upozornění, aby si lidé dávali na neseriózní katalogy pozor.
  • Evropský rejstřík, Evropský obchodní rejstřík
  • Živnostenská komora společnosti O. F. (zkratka firmy doplněna Začínej.cz)
  • Construct Data, Intercable Verlag AG či European City Guide - už za pouhé potvrzení údajů se dle serveru Podnikatel.cz zavázal k placení.

Zadáte-li tyto názvy do vyhledávačů, obvykle vám vyjedou negativní zkušenosti uživatelů. Proti některým katalogům dokonce vznikají i specializované stránky nebo facebookové skupiny.

Jak klamání podnikatelů probíhá?

Podnikateli obvykle čerstvě po registraci firmy nebo živnosti přichází úředně vypadající dopis. Obsahuje prvky, které podnikatel zná z úřední komunikace:

  • Písmo známé z úředních dopisů.
  • Časté označení "naše značka", "číslo jednací"
  • Úřední jazyk.
  • Hranaté a kulaté červené razítko.
  • Výzva k úhradě, poplatek za zveřejnění apod.

Ukázka "úředního" dopisu.

Obvykle je pod čarou nebo méně výrazně v dopisu napsané, že jde pouze o nezávaznou nabídku služeb. Odesilatelé těchto dopisů spoléhají na to, že podnikatel bude dopis považovat za úřední výzvu a poplatek zaplatí.

Někteří méně seriózní provozovatelé katalogů pak také obvolávají podnikatele s žádostí o aktualizaci jejich údajů či jejich vložení do podnikatelského rejstříku. Mohou používat smyšlené historky například o tom, že bez přítomnosti v katalogu nebude podnikatelův web dohledatelný ve vyhledávačích. Taková tvrzení jsou však lživá.

Další nesolidní provozovatelé mohou podnikateli slibovat v telefonu zakázky, které získá právě díky zápisu v katalogu. V podepsané smlouvě se však taková garance nebo slib nevyskytne. Podnikatel se tak například zaváže k placení poměrně vysokých částek.

Jak se proti podvodným a neseriózním katalogům bránit?

  • Nikdy nic neslibujte do telefonu, ani na osobním jednání. Provozovatelé neseriózních katalogů mohu váš telefonický souhlas nahrát. Během telefonického rozhovoru se vyvarujte jakýchkoliv potvrzování ("ano", "souhlasím").
  • Pozorně studujte došlé dopisy a neplaťte nic bez důkladného prostudování nabídky. V případě nejistoty se poraďte s účetním, advokátem nebo úřadem.
  • Pozorně čtěte smlouvy. Hledejte v nich jakékoliv automaticky prodlužované závazky, nestandardní výpovědní lhůty a pokud vám někdo něco slíbí, musí to být součástí smlouvy. Chcete-li si být jisti, smlouvu nechte zkontrolovat advokátem.
  • Snižte testovací částky. Přestože vám někdo slibuje nové zakázky, vše si otestujte na co nejmenších částkách. Neutratíte tak desítky tisíc za přítomnost v katalogu bez konkrétního přínosu.

Co když jste už zaplatili?

Zaplacením částky většinou souhlasíte s obchodními podmínkami. Podnikatelé nemají stejnou ochranu jako spotřebitelé. Nevztahuje se na vás lhůta odstoupení od smlouvy, ani další spotřebitelské zákony. Také se za vás nepostaví žádný úřad, tedy Česká obchodní inspekce (ČOI), Živnostenský úřad nebo policie. Na obranu je vhodné zvážit najmutí advokáta. Případné náklady pak můžete soudně vymáhat po provozovateli neseriózního rejstříku.

Advokát by si měl prostudovat podmínky a zjistit okolnosti, kterými jste se zavázali ke zveřejnění v daném katalogu. Podnikatelé postupují různě:

  • Požadují zaplacenou částku zpět s uvedením důvodu, že byli uvedeni v omyl. Někdy může pomoci výzva sepsaná advokátem, jindy je potřeba věc řešit u soudu.
  • Pokud probíhá vymáhání - hlídají si doručení tzv. platebního rozkazu. To je právně závazné rozhodnutí soudu, proti kterému je třeba podat v určité lhůtě odvolání. Případné vymahačské dopisy mohou být jen psychologickým nátlakem a do rozhodnutí soudu nemají právní závaznost. Někteří podnikatelé proto prodloužení v katalogu nezaplatí a vymáhání ignorují. Spoléhají na to, že to firma nebude vymáhat soudně. Případně na vymáhání odpoví dopisem od svého advokáta.
  • Ukončí smlouvu a doplatí závazky - někdo to může brát jako cennou lekci. Vypoví katalog podle jejich podmínek, doplatí případné závazky a nepokračují ve spolupráci.



14. 8. 2024