V čem podnikat
Existují různé možnosti podnikání. Každá má výhody a nevýhody. Výběr vhodného podnikání může výrazně ovlivnit váš úspěch.
Podnikat můžete poskytováním svých znalostí, dovedností, služeb nebo prodejem zboží. Bývá také běžné, že živnostník může své podnikání přehodnotit v průběhu podnikání. Každý typ podnikání má své výhody a nevýhody.
Prodej znalostí a zkušeností
Nejčastější formou je poskytování poradenství a konzultací. Součástí toho může být i školení, mentoring, koučování a další možnosti setkávání se zákazníkem nebo skupinou klientů. Do prodejů online znalostí lze zařadit pořádání online kurzů, webinářů, prodej e-knih apod.
Výhody:
- Podnikání většinou nevyžaduje vysokou vstupní investici.
- U specifických činností může být vysoká odměna.
- Stanete-li se uznávaným odborníkem na určitou oblast, můžete si velmi rychle zaplnit svojí kapacitu.
Nevýhody:
- Vyžaduje neustálé sebevzdělávání nebo objevování nových témat.
- V případě online kurzů, webinářů, e-knih, workshopů může existovat vysoká konkurence.
- Příliš úzké zaměření nebo hodně specifické téma může ovlivnit nízký počet zájemců.
- U osobních konzultací horší škálovatelnost podnikání. Lidé budou chtít jít za vámi. Můžete zkoušet budovat neutrální značku a nabízet "zkušené certifikované kolegy".
- Někdo může vnímat konzultanty negativně; ve smyslu, že nevytváří žádnou reálnou práci a jen si nechává platit za rozhovory.
Prodej dovedností a služeb
Do této oblasti spadají řemeslníci, opraváři, porodní duly, ošetřovatelky, rehabilitační pracovníci, ale i výrobci domácích marmelád, cukráři, pekaři, zahradníci, provozovatelé kaváren, ubytování a další podobné profese. Mohou to být i grafici, textaři, správci reklamních systémů apod. Umíte-li něco opravdu dobře, může se najít dostatek zákazníků, kteří to budou ochotni zaplatit. Někteří fotografové nebo tvůrci webů prodávají svá díla na velkých tržištích jako je například ThemeForest.net.
Někteří podnikají i tak, že vytvářejí sítě webů s vysokou návštěvností. Tuto návštěvnost posléze prodávají svým partnerům, kteří platí provize za objednávky z takových webů. Tomu se říká affiliate marketing.
Výhody:
- Vstupní investice je závislá na profesi. Textař bude potřebovat klidné místo pro psaní, zatímco cukrářka bude muset sáhnout hlouběji do kapsy kvůli vybavení a splnění různých předpisů.
- Dovednost může být oceněna vysokou hodinovou sazbou nebo ochotou zaplatit za produkt vyšší částku.
Nevýhody:
- Vysoká konkurence vás může nutit nabízet nižší ceny, případně pro vás může být těžké se uživit.
- Zákazníci nemusí být ochotni danou dovednost ocenit, pokud je nahraditelná lidskou prací (např. vymalují si byt sami) nebo online službou (překladač).
- Zákazníci nemusí ocenit profesionála, pokud mají dojem, že si to dokáží zajistit sami nebo dokonce existuje levnější konkurence. Například v dnešní době existuje velké množství amatérských profesionálních fotografů, kteří však nabízejí lidem fotografování za nízké ceny.
- Podnikání může vyžadovat vaší osobní přítomnost, případně spolehlivé zaměstnance.
Prodej zboží
Při prodeji vlastního nebo cizího zboží řešíte místo prodeje: například vlastní / pronajatou prodejnu, dodávání do cizích prodejen nebo internetový obchod. Zvláštní kategorií je přeposílání objednávek (dropshipping). V tomto případě nemáte zboží skladem, ale pouze sbíráte kontaktní údaje na zákazníky a ty pak přeposíláte svému dropship partnerovi. Ten za vás zajistí fyzické odeslání zásilky. Za každý kontakt dostáváte malou provizi.
Výhody:
- Zboží může být natolik unikátní a zákazníci mohou vnímat přidanou hodnotu, že budou ochotní utrácet i vyšší ceny.
- Na cizím zboží můžete mít díky dobrým nákupním cenám zajímavou marži, která vám umožní rozvoj podnikání. Marže vyjadřuje procento toho, co vám zůstane jako výnos z prodeje.
Nevýhody:
- Na některých trzích zákazníci nedokáží rozlišit přidanou hodnotu a půjdou vyloženě po ceně.
- Některé trhy mohou být vysoce konkurenční, například prodej elektroniky, mobilních telefonů...
- Vybrané trhy může znevýhodňovat nákup od neautorizovaných prodejců. Konkurence se tak může dostat na nízké nákupní ceny, které vám oficiální dodavatel nenabídne.
- Jsou potřeba další peníze na provoz a marketing.
- Vyšší riziko při nevydařeném podnikání.
- U přeposílání objednávek (dropshipping) provize nemusí stačit na rozvoj podnikání a nemusí vás uživit.
- Vyšší rizika při prodeji problematických látek. Například v roce 2013 zasáhla policie proti stovce obchodů, tzv. grow shopů, tedy s nabídkou produktů pro pěstování rostlin pod umělým osvětlením. Zákaz prodeje HHC látek zase ovlivnil podnikatele v tomto odvětví.
Využití franšízy / pronájem licence
Franšíza umožňuje využít existující podnikatelskou značku, například McDonald's, Invia, Sklizeno, Trdlokafe, RE/MAX, Contours a mnoho dalších. Podnikatel si obvykle kupuje právo na používání značky, zaškolení a další podporu od vlastníka původního podnikání. Zavazuje se dodržovat pravidla a odvádět franšízové poplatky.
Dalším typem podnikání je pronájem licence či práva k patentu. Patent je zákonná ochrana vynálezů. Držiteli umožňuje zabránit tomu, aby jeho nápad používal někdo jiný. Naopak pronájem licence vám třeba umožní prodávat hrnečky s motivy ze známého seriálu apod.
Výhody:
- Využití existujícího nápadu a znalostí.
- V případě franšízy a licence využití známé značky.
Nevýhody:
- Vyšší náklady.
- Nutnost dodržovat konkrétně předem stanovená pravidla.
- V případě franšízy nebudujete vlastní podnikání a značku.
- Nemáte pod kontrolou pověst dané značky.
Podnikání v realitách
Někteří podnikatelé mají obživu z prodeje či pronájmu nemovitostí. Mohou nakupovat a opravovat staré byty či jiné typy objektů, které následně pronajímají nebo prodávají.
Výhody:
- Při dobrém nastavení mohou být reality i zajímavým zdrojem příjmů.
Nevýhody:
- Vyšší náklady.
- Větší riziko pro nezkušené podnikatele.
Provozování online služeb / aplikací
Internet nabízí šikovným lidem možnost spustit vlastní magazín, online aplikaci (třeba systém pro správu vztahů se zákazníky; fakturační systém), hru, inzertní, seznamovací portál a mnohé další. Existují dokonce i služby, které vám umožní vytvořit váš nápad bez znalostí programování (no code služby typu Bubble.io) nebo za nízké náklady (low code služby). V budoucnu lze předpokládat i využití umělé inteligence, která vám vytvoří váš nápad zcela na míru.
Velcí technologičtí giganti navíc nabízejí svojí vybudovanou infrastrukturu, takže pokud chcete například spustit mezinárodní projekt s vysokou návštěvností, nemusíte kupovat drahé technologie.
Existují vývojáři jednotlivci, kteří třeba tvoří vlastní počítačové hry a prodávají je na tržišti Steam nebo mají úspěšnou mobilní aplikaci na Google Play / App Store.
Výhody:
- Váš unikátní nápad se může stát jedničkou na trhu, případně ho můžete úspěšně prodat.
- Dnešní technologie umožňují otestovat nápad s minimálními náklady.
Nevýhody:
- Prakticky každá oblast je už dnes obsazena konkurencí.
- Málokdy dokážete spustit dobrý nápad bez finanční podpory.
- Při špatném postupu vám hrozí na dodavateli / vývojáři.
Influencer / prodej obsahu
Zvláštním typem podnikání jsou známí lidé, kterým se podařilo získat velký počet fanoušků. Tito influenceři pak prodávají reklamní plochu na svých sociálních sítích. Příkladem je třeba moderátor a "zpěvák" Leoš Mareš s více než 1,2 miliony sledujících na síti Instagram. Pro tvůrce také existují speciální platformy jako Herohero, Patreon, Forendors a mnohé další, kde lze zveřejňovat obsah pod heslem a za předplatné. Zvláštní platformou je OnlyFans, určená pro zveřejňování erotického obsahu.
Někteří tvůrci pak mají vlastní fanouškovské oblečení, pořádají speciální akce nebo mají vlastní produkty na eshopu.
Výhody:
- Zpeněžíte vlastní známost.
- Můžete být zvaní firmami na různé akce.
Nevýhody:
- Vybudování dané pozice trvá.
- Jste závislí na provozovatelích externích sociálních sítí. O své profily můžete přijít.
- Neustálá potřeba vytvářet nový obsah, který udrží vaše sledující.
- Nebudujete nic, co by bylo možné snadno prodat. Vše je spojeno s vaším jménem
Nalezení vhodného podnikání
Některá podnikání byla úzce spojena s danou historickou dobou, například ve čtyřicátých až padesátých letech minulého století, existovala profese klepačů na okno. Tito lidé měli za úkol budit obyvatele domů, protože neexistovaly alarmy. Dráteník zase opravoval hrnce. Řada těchto historických povolání vymizela ve chvíli, kdy přestala existovat od zákazníků potřeba.
Nepraktičnost některých mužů v 21. století a osamostatnění žen, vedla ke vzniku profese hodinového manžela, drobného řemeslníka pro různé domácí činnosti. S rostoucí prací na dálku zase vznikla virtuální asistentka, která dokáže zastat stejnou práci jako skutečná asistentka a navíc nevyžaduje pravidelnou mzdu. Existuje i služba Amazon Mechanical Turk, kde můžete zadávat opakované ruční úkony s minimální sazbou 0,23 Kč za splněný úkol.
Když budete hledat vhodnou oblast, ve které chcete podnikat, měli byste se zamyslet nad těmito tématy:
Bude vás to bavit?
Je určitě možné dělat podnikání jen čistě kvůli penězům, ale takový postoj může vyžadovat hodně motivace. Někteří podnikatelé popisují pozitivně, když dělají to, co je baví. Mohou o tom mluvit jako o flow, což je součást pozitivní psychologie.
Najdete pro to dostatek platících zákazníků?
Podnikání by vám mělo přinášet peníze. Aby vás to uživilo nebo zajistilo odpovídající příjem, potřebujete získat dostatečný počet zákazníků. Musíte také zvážit, zdali lze zákazníkům prodávat opakovaně a jestli hrozí riziko, že si svůj trh vyčerpáte a nebudete mít kde brát.
Jak moc danému tématu rozumíte?
Je rizikové se pouštět do podnikání v oboru, kde neznáte potřebné zvyklosti a pravidla. Měli byste znát případná rizika. Zejména podnikání na živnostenský list znamená, že ručíte celým svým majetkem.
Chcete to dělat sami nebo s týmem lidí?
Můžete vámi vybrané podnikání dělat v jednom člověku nebo budete potřebovat najmout externí spolupracovníky? A co když to bude vyžadovat zaměstnance? Dokážete si dovolit platit pravidelnou mzdu i v případě, kdy se v podnikání nebude dařit?
Existují nějaká rizika?
Vždy minimalizujte případná rizika neúspěchu: zvažte jak moc se chcete zadlužit, kolik do rozjezdu investujete peněz, kdy má být podnikání funkční a mnoho dalších otázek. Nikdy nemějte nereálná očekávání, spíše počítejte s horší variantou.
Je možné si někde "vyzkoušet" daný obor?
Můžete zvážit zaměstnání u firmy v oboru, kde chcete podnikat. Díky tomu dokážete zjistit více informací. Jenom si dávejte pozor, aby poté následné podnikání nebylo zakázané smlouvou. Nebo si promluvte s někým, kdo je v tomto oboru zaměstnaný.
Otestujte si podnikání
Některá podnikání si můžete otestovat v mnohem menším měřítku. Nemusíte například hned nakupovat celý sklad oblečení za miliony korun. Vyzkoušejte prodat pár kousků konkrétní kategorie. Tento postup se nazývá minimální životaschopný produkt (minimum viable product - zkratka MVP). Vaše vysněné podnikání "osekáte" na úplné minimum a to následně otestujete v praxi.
Není však vhodné se ptát na názory kamarádů, maminek, babiček a dalších příbuzných. Buď vás budou od podnikání odrazovat nebo naopak nesprávně povzbuzovat.
Kde hledat další inspiraci?
Chcete-li opravdu podnikat a stále nevíte své vysněné téma, zkuste se podívat na různé inspirativní zdroje:
- Wikipedia obsahuje seznam typů firem v češtině a angličtině.
- Proklikejte si firemní katalog Firmy.cz.
- Existuje katalog 1 969 popsaných povolání.
- Můžete nahlédnout do seznamu ekonomických subjektů NACE, která umožňuje porovnávat mezi zeměmi.
- Zeptejte se na názor umělé inteligence: poradí vám Chat GPT, Gemini, Bing Copilot, Mistral AI, Groq,
- Zkuste si zadat důležitá slova ohledně vašeho podnikání do nástroje Marketing Miner. Sledujte počty hledání měsíčně.
- Našeptávače vyhledávačů ukazují, co lidé píší.
- Ve facebookových skupinách, v diskusích a na sociálních sítích.
- Rozhovory s potenciálními zákazníky.
27. 6. 2024