Google Ads: jak zvýšit úspěšnost reklamy

Podnikatelé někdy řeší, že jim Google Ads nepřináší očekávané výsledky. Případně hledají způsoby pro zvýšení dosavadní úspěšnosti reklam.

Možná vám běží reklamy už nějakou dobu a chtěli byste z nich vytěžit více nebo naopak nepřinášejí očekávané výsledky. Jako podnikatelé byste měli znát souvislosti, které ovlivňují úspěšnost vašich reklam a vzít je do úvahy.

Stav trhu, konkurence, ekonomiky a podnikání

Výsledky vašich reklamních kampaní v Google Ads ovlivňují různé faktory:

  • Stav vašeho podnikání - před spuštěním kampaní je vhodné si vyjasnit očekávání. Jinak se chovají kampaně na začátku podnikání, kdy se může rychle růst z nuly. Jiné chování bude ve chvíli, kdy firma bude na své hranici nebo dokonce v období stagnace.
  • Stav trhu - jak hodně je konkurenční trh, na kterém působíte? Vyskytuje se tam cenově agresivní konkurence, která vám přetahuje zákazníky? Například když v Maďarsku vypadly čínskému tržišti Temu reklamy, místní internetové eshopy zaznamenaly nárůst o desítky procent.
  • Konkurence - jednorázové aktivity přímých a nepřímých konkurentů mohou ovlivnit vaše výsledky. Příkladem mohou být výprodeje, akce typu černý pátek (black friday), zmínky o vaší konkurenci v hlavním vysílacím čase v televizi apod.
  • Události doma a ve světě - zájem o produkty a služby se může měnit v závislosti na aktuálních událostech. Například v době pandemie covid došlo k růstu zájmu o dezinfekce a roušky. Zvýšil se také zájem o nákup v internetových obchodech, protože kamenné obchody zůstaly zavřené.
  • Ekonomika - ekonomická situace má vliv na chování spotřebitelů, firem a státu. Ve finanční krizi a recesi lidé a firmy mohou šetřit.

Další vliv mají vaše podnikatelská rozhodnutí:

  • Podnikatelský záměr a jeho realizace - zákazníci hlasují peněženkou. To znamená, že svými penězi dávají najevo, co jim přináší hodnotu. Možná jste vytvořili produkt / službu, kterou zákazníci nechtějí používat. Nebo je produkt / služba pro zákazníky zajímavá, ale celkový dojem kazí realizace někde jinde.
  • Výběr správného týmu - možná se o reklamy staráte sami a není to vaše specializace. Případně vám reklamy spravuje nevhodně vybraný správce.
  • Vyladění marketingu a obchodu - nelze vyloučit, že máte velké rezervy v obchodu a marketingu. Častou chybou bývá špatně připravený web / eshop, který odrazuje zákazníky.

Nastavení reklam Google Ads

Reklamní systémy mají svůj strop, kdy ani lepší nastavení nebo více peněz nepřinese očekávanou návratnost. Dosažení stropu by vám měl potvrdit specialista na správu reklam (PPC specialista). Je třeba se ptát, zdali se při správě neodehrává tzv. práce pro práci. Seriózní specialista nebo PPC agentura by vás měla informovat o tom, že už není v systému co vylepšovat. Neznamená to, že se reklama v Google Ads nechává dál bez dozoru.

Úspěšnost reklam v Google Ads můžete zvýšit také otestováním dalších typů kampaní. V tomto je Google Ads pokročilejší, protože nabízí více různých variant. Pro eshop může být součástí testování i to, jaké produkty posíláte do Google Nákupů (Google Merchant Center). U firemního webu zase můžete zkoušet jinou vstupní stránku.

Forma měření reklam by měla odrážet způsob rozhodování zákazníků a jejich následné chování. Budete-li kampaně špatně vyhodnocovat, možná se budou jevit jako neúspěšné. Vyhodnocení kampaní má na starosti webový analytik. Měl by vám předložit neutrální zprávu, která shrne dosavadní stav.

Kdy reklamy Google Ads nemusí fungovat

Dávejte si vždy pozor na specialisty marketingu a agentury, které vám tvrdí, že vše bude zaručeně fungovat. Google Ads je třeba vždy otestovat. Existující specifické případy, kdy se nevyplatí zkoušet zlepšit úspěšnost:

  • Porušujete standardy konkurence - vaše úspěšnější konkurence nastavuje standardy. Jakékoliv porušení má za následek, že nemusíte dosáhnout očekávaných výsledků.
  • Nemáte cenově konkurenceschopný eshop / web - v případě, že svojí konkurenci převyšujete cenově a zákazníci zároveň nevnímají přidanou hodnotu / důvod využívat vaše služby / produkty, budou hlasovat peněženkou a nenakoupí u vás.
  • Ve stejném oboru inzeruje známější konkurence - například: prodáváte televize a ty stejné produkty inzerují známé firmy jako Alza, DATART a mnohé další.
  • Zákazníci se rozhodují příliš dlouho - pokud zákazník pro rozhodnutí potřebuje delší časové období, možná nedokážete po celou dobu inzerovat a platit za prokliky.
  • Zákazníci chodí na stránky jen "koukat" a nekupují - specifické obory jako móda, architektura a jim podobné mohou přivádět nekupující zájemce, kteří si zvědavě prohlédnou galerii či nabídku a nekoupí.
  • Jste jednotlivci a proti vám inzerují firmy - jednotlivec může mít z různých důvodů mnohem menší rozpočet než firma s vyšším obratem a ziskem.
  • V oboru je velká konkurence a zákazníci si vybírají - prokliky nutně nemusí vést k objednávkám / poptávkám.
  • Snažíte se zasáhnout specifickou skupinu zákazníků - například dodáváte svatební šaty salonům, ale neexistují specifická slova, která by zadávali vaši B2B odběratelé.
  • Inzerci na klíčová slova prodražují velké firmy - typicky třeba v oboru hypoték nemá inzerce pro malého finančního poradce smysl.



15. 9. 2024