Jak správně podnikat

Podnikatelé často udělají během podnikání chyby, které mají dopady na úspěšnost firmy. Případně podnikání nepostaví na dobrých základech. Chcete-li správně podnikat, mohou se vám tyto tipy hodit.

Jádro podnikání

Funkční podnikatelský záměr a jeho realizace

Úspěch podnikání se odvíjí od kvality podnikatelského záměru a jeho realizace. Nejčastější chybou bývá podcenění skutečného zájmu zákazníků o produkty / služby. Nejvíce se to projevuje u začínajících firem, tzv. startupů. 95 % startupů zkrachuje v prvním roce od založení. Ve 42 % je hlavním důvodem nedostatečná poptávka po tom, co zákazníkům nabízejí.

Chyby ale mohou nastat i během realizace funkčního podnikatelského záměru. Příkladem může být nevhodný či nedostatečný marketing, nefunkční obchod, podcenění včasného náboru vhodných zaměstnanců, nedotažené firemní postupy a mnoho dalších zásadních chyb.

Je také nutné včas poznat, kdy podnikateli s původním záměrem ujíždí vlak. Například český provozovatel portálu Líbímseti.cz podcenil nástup konkurenčního Facebooku a postupně mu klesala návštěvnost. Výrobce mobilních telefonů Nokia podcenil nástup konkurence s chytrými operačními systémy Android a iOS.

Etické podnikání

Někteří podnikatelé mohou zakládat své firmy na podvodech či manipulaci. Příkladem nepoctivých podnikatelů mohou být provozovatelé podvodných katalogů a rejstříků. V minulosti zase byly obvyklé předváděcí akce a zájezdy, kdy se převážně seniorům prodávaly předražené produkty. Méně solidní prodejci poskytovatelů elektřiny také převáděli zákazníky na nevýhodné a drahé tarify. Po odvysílání filmu Šmejdi došlo ke změně zákonů. Řada obcí také formou vyhlášek zakázala podomní prodej.

V minulosti také český stát zasáhl proti provozovatelům tzv. grow-shopů, kdy ze strany Policie ČR došlo k zásahům přímo v prodejnách. Podobně zasáhla policie v případě provozovatele portálu s nabídkou nejstaršího řemesla.

Podnikání na hraně či za hranou je spojeno s riziky negativní reputace, náhlou změnou zákonů, šetřením ze strany úřadů nebo dokonce zákazy prodeje.

Finance

Chybějící prostředky pro rozjezd

Některý typ podnikání vyžaduje vysoké počáteční investice. Týká se to například provozu internetových obchodů, kde potřebujete peníze na pořízení dostatečných skladových zásob a současně navazující marketingové služby. Zároveň byste měli mít dostatečnou rezervu pro slabší období. Pokud si vše špatně spočítáte, můžete během podnikání narazit na problémy.

Příliš vysoké náklady na podnikání

Pevné náklady na provoz firmy mohou někdy převyšovat výnosy. Podnikatel se pak dostává do problémů s tzv. tokem peněz (cashflow). Nestíhá pak platit veškeré výdaje, zadlužuje se. Podobně mohou působit vysoké úvěry v případě, kdy se podnikání nedaří a banky požádají o jejich rychlejší splatnost. Případně nedají další úvěr. Dalším negativním faktorem může být zadlužení v podobě dluhopisů. Nemálo firem se dostalo do problémů poté, co nedokázaly splácet takto půjčené peníze.

Mezi další obvyklé situace patří situace, kdy si majitel pořizuje drahá auta, nejnovější mobilní telefony nebo firma investuje do luxusních prostor. Firma může také nabrat příliš mnoho zaměstnanců v očekávání rychlého růstu a posléze pro ně nemá práci. Většina investic by měla být plánována s vizí návratnosti a přínosu.

Nesledování finančních ukazatelů

Podnikatel by vždy měl mít přehled o tom, jak se jeho firmě daří. Nesledování čísel nebo nepořádek v účetnictví může mít za následek, že majitel firmy nevidí realitu. Podobně negativně působí, když majitel nedokáže vypočítat čistý zisk a veškerý obrat počítá jako příjem. U nákupu zboží či využívání zaměstnanců / externích spolupracovníků to tak být nemusí.

Případné investice pro rozvoj firmy by měly být vždy dělány tak, aby počítaly také s nepříznivým vývojem Není vhodné vsázet vše na jednu kartu a počítat pouze s tím, že daná investice přinese například nárůst zákazníků. Případně doufat v lepší stav trhu.

Neinvestování do rozvoje firmy

Firma by se měla rozvíjet. Příliš spořivý podnikatel ale může způsobit, že firmě zastará vybavení nebo se nebude posouvat dál. Jeden podnikatel například 10 let nepředělával své webové stránky a těžil z toho, že mu budou fungovat. Jenže do jeho trhu vstoupila nová a dravá konkurence s lepšími weby, takže stránky postupně přestaly vodit zákazníky.

Tunelování a falšování výsledků firmy

Nepoctiví zaměstnanci, společníci nebo najatý management může firmu okrádat o peníze. Tunelování podniku se nemusí projevit okamžitě. Platby mohou odcházet na zdánlivě správná místa, takže je nemusí odhalit ani externí auditor. V účetnictví mohou být i falešné transakce. Příkladem je společnost Enron.

Osobnost podnikatele

Pochybnosti o stávajícím podnikání

Někteří podnikatelé mohou mít po čase pocit, že jim podnikání nedává smysl. Mohou pochybovat o tom, zdali vybrali vhodný obor podnikání. Může je také podnikání přestat úplně bavit. Tyto pochybnosti jsou na místě a mohou vést třeba ke změně oboru nebo ukončení podnikání. Pokud ale nastávají během samotného podnikání, mohou zbytečně brzdit rozvoj.

Chaotické řízení

Chaotický podnikatel může firmu poškodit tím, jakým způsobem všechno řídí. Častou chybou je špatné odhadování priorit, ztráta zájmu o dlouhodobé projekty nebo naopak fokus na nesprávné aktivity.

Přecenění nebo podcenění vlastních schopností

Počáteční úspěch nebo naopak přehnané sebevědomí může vést k tomu, že podnikatel získá pocit nezastavitelného génia. Může pak ignorovat rady a zpětnou vazbu svých spolupracovníků. Opačným problémem je chybějící sebevědomí a sebedůvěra.

Chybějící delegování a práce ve firmě

Od určité velikosti firmy je vhodné se naučit přenášet práci na zaměstnance či spolupracovníky. Pokud podnikatel stále pracuje ve firmě a nevěnuje se strategickému rozvoji, pro firmu to může mít zásadní negativní dopady. Podnikatel je vlastně skrytým zaměstnancem své vlastní firmy.



25. 5. 2025