Podnikatelský záměr: průvodce krok za krokem
Existuje mnoho způsobů, jak vymyslet kvalitní podnikatelský záměr. Projdeme si možná rizika a úskalí. Podíváme se na vznik kvalitního podnikání.
Dobrý podnikatelský záměr je prvním krokem k úspěchu. Může mít různou podobu: od pouhé myšlenky až po podrobně dokumentovaný plán. Běžná je také průběžná úprava podle toho, jak se podnikání vyvíjí. Podnikání postavené na nevhodném podnikatelském záměru nemusí vůbec uspět, pokud podnikatel svůj záměr nezmění.
Jak poznat špatný podnikatelský záměr
- Je postaven bez znalosti oboru a konkurence - každý obor má své zvyklosti a nějak funguje. Bez znalosti oboru to však netušíte.
- Neřeší potřeby zákazníků - aby někdo nakupoval vaše zboží či služby, musí existovat potřeba na straně kupujících. Musíte řešit nějaký jejich problém nebo zlepšit jejich život. Nestačí se domnívat, je potřeba vše prověřit.
- Finance neodpovídají realitě trhu - ve vybraných oborech budete potřebovat odpovídající prostředky.
- Nízký zisk neposkytne prostor pro růst - pokud podnikání vytvoří malý zisk, nedokážete ho rozvíjet.
- Návratnost není v daném oboru obvyklá - počítáte s tím, že podnikání bude okamžitě fungovat. Nebo si stanovujete příliš krátký časový rámec. Přitom v daném oboru může být běžné budování po dobu několika let.
- Špatně nastavený obchodní model - obchodní model říká, jak budete získávat příjmy. Někteří podnikatelé tuto část mají špatně vymyšlenou nebo nastavenou.
- Nerealistická očekávání - odhadujete vysoké příjmy nebo podceníte dobu, kdy začne být podnikání ziskové.
Příklady
Je postaven bez znalosti oboru a konkurence
Podnikatel připravil mobilní aplikaci pro ztráty a nálezy. Neznal však principy fungování trhu mobilních aplikací. Proto nezískal dostatečně široký počet uživatelů.
Neřeší potřeby zákazníků
Firma Google chtěla spustit vlastní sociální síť. Vytvořila proto Google+. Přestože sociální síť obsahovala některé netradiční prvky, nebyl to dostatečný důvod pro to, aby uživatelé na této síti byli dostatečně aktivní. Podnikatelskému záměru nepomohla ani větší snaha o viditelnost.
Finance neodpovídají realitě trhu
Firma chtěla spustit eshop s širokou nabídkou elektroniky. Podnikatel zcela vážně zmínil vizi, že chtějí být velcí jako Alza.cz. Zatímco tento hráč má k dispozici rozpočet na marketing v řádech stovek milionů korun, podnikatel měl na marketing desítky tisíc.
Nízký zisk neposkytne prostor pro růst
Podnikatel nastavil model tak, že z každé prodané hodiny svojí služby měl zisk 20 Kč. Služba byla nová a trh bylo potřeba učit. Existující dražší konkurence to dělala skrze viditelnost na akcích. Podnikateli však zbývalo na marketing doslova pár stovek.
Návratnost není v daném oboru obvyklá
Vybudovat podnikání trvá v průměru dva roky.
Špatně nastavený obchodní model
Firma Moviepass v jedné fázi nabízela časově neomezené vstupy do kina za za 9,95 $ měsíčně. Zřejmě neměla uzavřenou žádnou dohodu s kiny. S každým prodejem předplatného docházelo k prohlubování ztráty. Nepodařilo se najít jiné zdroje příjmů, jako například prodeje dat o svých členech filmovým producentům.
19. 6. 2024