Práce ve firmě vs práce na firmě

Někteří podnikatelé staví firmu nesprávně tak, že celý její chod závisí pouze na majiteli. Jsou pak vlastně dál živnostníky. Firma bez nich nedokáže fungovat. Vhodný je opačný postup.

Na začátku podnikání většinou majitel dělá prakticky všechno: od uklízečky až po IT podporu. V podstatě pracujete ve své firmě, ale jste zaměnitelní se zaměstnancem. S růstem firmy či financemi si může postupně vytvářet tým. Existuje i možnost najmout profesionální vedení. Budujete-li firmu tak, aby byla na vás závislá a bez vás nefunguje, může to mít tyto nevýhody:

  • Problematický rozvoj - firma závislá jen na majiteli může ustrnout, nerozvíjet se, přestat reagovat na změny. Můžete být tak zahlcení běžným provozem, až vám ve vašem oboru ujede vlak nebo vás předežene dravější konkurence.
  • Chybějící zastupitelnost - jakákoliv vážnější nemoc a nepřítomnost (například dovolená) potenciálně ohrožuje chod firmy.
  • Závislost na majiteli - některé firmy získávají zakázky jen a pouze díky tomu, že majitel má vlastní síť kontaktů a tyto kontakty mají silnou vazbu na majitele. Taková firma většinou bez majitele přestává fungovat.
  • Vyšší riziko vyhoření a zahlcení - můžete se cítit pod tlakem. Zvyšujete riziko syndromu vyhoření, kdy se následně můžete potýkat až s nechutí pracovat.
  • Zdravotní potíže - při nadměrném a dlouhodobém stresu se mohou začít vyskytovat zdravotní problémy.
  • Chybějící strategický odstup - chybějící odstup vám bude bránit zaznamenat některé trendy a reagovat na případné novinky. Můžete mít také problémy se podívat na celou vaši firmu očima zákazníka nebo z jiného úhlu pohledu.
  • Dodávaná kvalita práce - pokud jako majitel řešíte všechno, může se věnovat i oborům, kde nemáte talent. Ve výsledku vás amatérský přístup může poškozovat u zákazníků. Můžete být také zbytečně neefektivní nebo dělat něco, co by vám odborník rozmluvil. Někdy i špatný poměr cena / výkon, protože jako majitel můžete být na určité činnosti zbytečně drahý.
  • Problematické vztahy na pracovišti - někteří majitelé se neumějí ke svým spolupracovníkům chovat s úctou k jejich práci a potřebám. Taková firma je potom známá tím, že se tam hodně střídají zaměstnanci.

Jak vypadá práce na firmě a co vám může přinést

Pod prací na firmě si představte:

  • Rozvojové projekty, které vaší firmu posouvají dál - vaše osobní přítomnost může být potřeba u klíčových změn ve firmě, které mohou mít pozitivní dopady na to, co děláte. Příkladem může být třeba zavedení podnikového informačního systému (ERP), spuštění nového eshopu apod.
  • Vymýšlení a testování nových produktů - neustálý rozvoj může vyžadovat nové produkty nebo jejich obměnu.
  • Zlepšování zákaznické spokojenosti - podnikatel může procházet případy, kdy spolupráce se zákazníky nedopadla dobře a zaměřit se na odstranění systémových chyb.
  • Rozvoj marketingu a obchodu - podnikatel může být osobně u aktivit, které se týkají marketingu a v některých případech i obchodu, pokud firma využívá obchodníky.
  • Jednání s klíčovými zákazníky a partnery - majitel může jednat o spolupráci s obratově zajímavými klienty, dodavateli či partnery. Součástí práce majitele může být i vytváření strategických aliancí, kdy spolu firmy úzce spolupracují a z této spolupráce těží výhody.
  • Příprava na předání firmy další generaci - strategické kroky mohou směřovat i k tomu, aby firmu mohli převzít děti či příbuzní.
  • Hledání investora / společníka - v určité fázi může být výhodné, když na to nebudete sami. Nebo naopak: budete potřebovat čas na to, abyste vyřešili / odkoupili současný podíl investora / společníka.
  • Řízení profesionálního provozního / vedoucího firmy - je možné, že čas budete potřebovat na řízení člověka, který se vám stará o chod firmy.
  • Rozjezd dalšího podnikání - někteří podnikatelé vlastní více firem. Aby to mohli dělat, musí mít v každé firmě volné ruce pro rozjezd dalšího podnikání.
  • Příprava na prodej firmy - stejně tak se můžete rozhodnout firmu prodat. Tím, že nebude stát na vás, tak může být pro případné kupce zajímavá.

Co by neměl dělat majitel firmy?

Chcete-li tedy pracovat na rozvoji firmy, musíte si uvolnit ruce. Majitel firmy si může nechat práci, která se přímo týká oboru podnikání firmy. Dává tak například smysl, aby vlastník advokátní kanceláře řešil vybrané případy svých klientů. Nebo třeba výrobce potravin aktivně spolupracoval na rozvoji své technologie.

Nemusíte hned najímat zaměstnance. V určité velikosti firmy můžete řešit zapojení externích dodavatelů z řad živnostníků a jiných firem. Vybrané činnosti lze přenést kompletně na dodavatele.

  • Časově náročnou práci, kterou zvládne někdo levnější - jedno z pravidel delegování říká, že byste měli zadávat práci, která trvá déle než 5 - 15 minut. Pro rozhodnutí pomůže i cena práce člověka, který vás zastoupí. Pokud je levnější než vy, není co řešit.
  • Odbornou práci - nemáte šanci mít znalosti ve všech oborech. Možná zní lákavě část práce svěřit umělé inteligenci (AI) nebo si obrázky nakreslit svépomocně v Canvě, ale každý obor má svá pravidla a váš laický přístup vás může u zákazníků poškozovat. Navíc zde neplatí oblíbené rčení "Nikdo si nestěžoval", protože zákazníci vám velmi pravděpodobně nebudou dávat zpětnou vazbu ke grafice či vašemu marketingu.
  • Vše, co lze automatizovat - využití služeb jako Make.com, Zapier.com a dalších vám umožní automaticky propojit různé online nástroje. Automatizace se může týkat účetnictví, systémů pro správu zakázek, účetních, obchodních a marketingových dat apod.
  • Vše, co lze bez rizika přestat řešit - například podnikatelé běžně obcházejí zbytečnou administrativu ze strany státu dodáváním odhadů a méně přesných informací. Účetní často nabízejí podnikatelům, že jim stačí předávat účtenky v krabici od bot apod.

Jak zjistit hodnotu svého času

Pro rozhodnutí o tom, že budete nadále řešit převážně strategické záležitosti a více pracovat na rozvoji firmy, vám může pomoci znalost hodnoty svého času. K tomu můžete využít různé pomůcky:

  • Kalkulačka hodinové sazby vám vypočítá minimální hodinovou sazbu, kterou byste měli účtovat klientům. Pokud například něco vyrábíte nebo přeprodáváte, váš čas by měl být zahrnutý v cenách produktů. Kdyby tomu tak nebylo, tak zaplatíte spolupracovníky, náklady na výrobu / provoz a nezůstávaly by vám žádné peníze.
  • Nástroje jako Toggl, RescueTime a podobné vám změří, na čem trávíte nejvíce času. Následně můžete zvážit, kolik času trávíte administrativou nebo u činností, které vaší firmu neposouvají dál.
  • Ověřením u konkurence - můžete se podívat na to, kolik účtuje zákazníkům za práci majitele vaše konkurence. To platí v případě, kdy prodáváte svůj čas. Tento údaj však nemusí být přesný, protože neznáte další finanční souvislosti vašeho konkurenta. Další možností je, že se o tom otevřeně pobavíte s majiteli podobných firem.
  • Přepočtem podle ideálního platu - můžete se také rozhodnout, že si jako majitelé firmy budete vyplácet mzdu. Hodnotu vašeho času pak odvodíte prostým vydělením vaší ideální mzdy a počtu pracovních dní. Například: při ideální mzdě 50 000 Kč měsíčně a 22 pracovních dnech vychází jeden pracovní den na 2 273 Kč. Hodina času pak stojí 284 Kč. Budete-li tedy třeba 20 hodin neefektivně vyplňovat nějakou tabulku, taková práce vás pak stojí 5 680 Kč. Pokud tuto práci udělá asistentka rychleji nebo i za stejný čas, ušetřených 20 hodin můžete využít na strategická firemní rozhodnutí.

Jak zajistit, aby vám firma vydělala na váš plat

Vaše firma by měla vytvářet dostatečně velký zisk na to, abyste si mohli dovolit vyplácet pravidelnou odměnu a postupně přestat řešit denní provoz. Konkrétní cesta, jak se k tomu dobrat, však záleží na typu firmy, oboru podnikání, možnostech jejího růstu a kontextu, ve kterém se firma nachází. Ten také mohou mít někteří podnikatelé omezený, protože záměrně nechtějí řešit třeba dražší pronájem a více zaměstnanců. Mezi nejčastější metody patří:

  • Snížení nákladů
  • Zvýšení ziskovosti zdražením, lepší marží apod.
  • Růstem firmy do takové velikosti, abyste dosáhli vašich finančních cílů



4. 8. 2024