Jak začít podnikat bez peněz

Podnikat můžete také bez počátečních investic. Peníze můžete také získat od investora.

Podnikat v některých případech můžete i bez peněz a nutnosti velkých investic. Hodně záleží na tom, jaký obor podnikání si zvolíte a odkud budete získávat zákazníky. Dejte si však pozor na nereálné sny třeba o tom, že založíte nový Amazon.com nebo třeba sociální síť typu Facebook. Vybudovat z nuly a bez peněz podobně úspěšný projekt není v dnešní době prakticky možné.

Jak postupovat?

Podnikání bez peněz není snadné, ale přináší obrovskou výhodu: nutí vás být kreativní, přemýšlet jinak a hledat způsoby, jak uspět s omezenými zdroji. Tento přístup vás může zocelit a připravit na budoucí výzvy. Pamatujte, že i velké firmy často začínaly bez kapitálu, ale s jasnou vizí a odhodláním. Pro podnikání bez peněz je klíčové: využít čas a dovednosti, hledat partnery, zaměřit se na nízkonákladové obory.

1. Ujasněte si své cíle, důvody podnikání a předpoklady

Ujasnění pomáhá pro zvolení vhodného postupu. Možností je také přeskočit tyto otázky a rovnou se do všeho vrhnout po hlavě. Podnikání je o svobodě. Někdo ocení hloubavý přístup a vše si pořádně promyslí, jiný nechce zbytečně ztrácet čas.

  • Jak moc je podnikání rizikové? Chcete ručit celým svým osobním majetkem za neúspěch? Nutné pro zvážení, zdali si založíte živnost nebo firmu.
  • Chcete mít podnikání jako vedlejší nebo hlavní příjem? Podnikání jako přivýdělek vám možná sníží tlak na získání zákazníků za každou cenu. Budete si moci dovolit věnovat více času práci, která nepřináší okamžité výsledky v podobě objednávek / poptávek. Do této práce patří například dlouhodobý marketing na sociálních sítích, psaní článků na vlastní web a navazování obchodních kontaktů s potenciálními zákazníky.
  • Můžete podnikat při zaměstnání? To pro vás může být výhodnější: za určitých okolností nebudete muset platit pravidelné poplatky státu. Navíc získáte peníze na rozjezd a průběžné financování svého podnikání.
  • Proč vlastně chcete podnikat? Motivace pro podnikání je důležitá zejména proto, že podnikání vyžaduje trpělivost, úsilí a ochotu se nevzdávat. Úspěch se většinou nedostaví přes noc. Vybudování úspěšné firmy může trvat jednotky až desítky let. Máte-li za cíl "zbohatnout", "pasivní příjem" a "rychlé peníze", možná není podnikání pro vás. Může se vám totiž snadno stát, že vás odradí první neúspěchy a překážky.
  • Kolik financí chcete do podnikání investovat? Přestože na začátku nemusíte mít žádné peníze, časem možná nějaké finance získáte. Vyplatí se mít jasno, kolik peněz chcete investovat do otestování životaschopnosti vašeho podnikání. V některých případech se podnikání nepodaří podle plánu a není ziskové. Schopnost včas ukončit financování vám pomůže ušetřit peníze, které pak můžete použít pro jiné účely nebo podporu vašeho dalšího podnikatelského záměru.
  • Znáte základy finanční gramotnosti? Umíte řešit své finance? Schopnost pracovat s penězi a základní znalosti matematiky potřebujete proto, abyste neskončili v dluzích. Je potřeba správně pracovat s tím, co je váš čistý příjem a co jsou náklady na podnikání.
  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Jejich znalost vám umožní netrápit se činnostmi v nichž nejste dobří. Jakmile budete mít první peníze, můžete danou aktivitu svěřit svým spolupracovníkům.
  • Jaké jsou vaše hodnoty a vnitřní přesvědčení? Ujasnění odpovědí na tyto otázky vám pomůže s rozhodováním v průběhu podnikání. Budete snáze vědět, s kým budete spolupracovat, jaké zakázky budete přijímat, až po to, jak budete komunikovat se zákazníky a prezentovat sebe. Pokud se vaše podnikání nese v duchu zásad, které jsou vám blízké (např. férovost, udržitelnost, otevřenost, respekt k druhým), budete mít mnohem větší motivaci a větší šanci vytrvat i v těžkých obdobích.
  • Co je pro vás úspěch? Jsou to peníze, spokojení zákazníci, zaměstnanci, kolegové, výsledek vaší práce...? Lidé si často podnikání spojují hlavně s výší zisků, ale pro někoho může být úspěchem už to, že pracuje na projektu, který ho baví. Pro jiného zase může hrát zásadní roli pomáhání ostatním. Někomu jde o seberealizaci nebo svobodu v rozhodování.
  • Jaká je vaše vize? Čeho chcete podnikáním dosáhnout? Schopnost vidět budoucnost vás může hnát dopředu a stejně tak vám pomůže při strategických rozhodnutích.
  • Jakou máte psychickou odolnost? Jste připraveni na to, že podnikání bez peněz může být stresující? Je nutné předcházet vyhoření a mít vyvážený režim.


    2. Definujte si podnikatelský záměr

    Podnikatelský záměr možná nosíte v hlavě nebo ještě sami nevíte. Než se pustíte do podnikání, měli byste znát odpovědi na základní otázky:

    • Co vám bude vydělávat peníze? Příliš komplikované podnikatelské záměry většinou nefungují. Pro zákazníky je může být těžké pochopit a přijmout.
    • Jaký problém řešíte? Existuje tento problém? Trápí problém dostatečně široký okruh zákazníků? Pod slovem "problém" si můžete představit i slovo "potřeba". Zjednodušeně platí: neexistuje-li problém nebo potřeba, podnikání nemusí být úspěšné. Některé problémy jsou ve skutečnosti neověřenou hypotézou podnikatele a zákazníci v realitě takto nepřemýšlejí.
    • Kdo je a není váš zákazník? Čím důkladněji zákazníka budete znát, tím lépe se vám budou dělat některá podnikatelská rozhodnutí. Znalost toho, kdo váš zákazník není, vám umožní odmítnout nevýhodné spolupráce.
    • Budete prodávat koncovým spotřebitelům (B2C), firmám (B2B) nebo oběma skupinám? Každý model má jiný styl prodeje i získávání klientů. Při prodeji firmám musíte počítat s delšími prodejní cykly, nutností osobních kontaktů, potřebě budovat pozitivní reference a o spolupráci možná jednat i delší dobu.
    • Jak řešíte zákazníkův problém / potřebu? Proč by si měl vybrat zrovna vás? Současný trh je většinou už tak přeplněný, že nikdo na nově příchozí nečeká s otevřenou náručí. Na přeplněném trhu mohou uspět inovace, nižší cena, vyšší kvalita, lepší zákaznický servis nebo užší specializace na určitou cílovou skupinu. Nesnažte se vše stavět jen na nižší ceně, protože vždy může být někdo levnější než vy. Navíc s nízkou cenou se můžete dostat do situace, kdy nebudete mít peníze na rozvoj vašeho podnikání.

    3. Rozhodněte se, jak nahradíte chybějící peníze

    Každý podnikatel má jiné zdroje a možnosti. Zamyslete se, kde máte největší potenciál: je to váš čas, dovednosti, kontakty, nebo něco jiného? Vyberte postup, který nejlépe odpovídá vašim silným stránkám nebo vaší situaci.

    Místo peněz budete muset investovat svůj čas. To zahrnuje například svépomocný vlastní marketing, osobní navazování kontaktů, tvorbu obsahu (blogy, sociální sítě) a další budování podnikání svépomocí.

    • Využijte své schopnosti a dovednosti. Znalosti a zkušenosti, které už máte, mohou nahradit potřebu investovat do profesionálů. Například můžete sami vytvořit web, spravovat sociální média, připravit grafiku apod. Pokud něco neumíte, můžete se to naučit: v dnešní době je mnoho dostupných online kurzů zdarma nebo za nízké náklady.
    • Vyhledejte vhodné kontakty a domluvte neplacené spolupráce. Hledejte partnery, kteří mohou přinést to, co vám chybí. Například grafik nebo programátor může přispět svou prací výměnou za podíl nebo barter. Podíl v budoucí firmě však nerozdávejte na potkání. Společníka do vašeho podnikání si musíte pečlivě vybírat. Někdy je lepší si našetřit a danou službu si koupit. Buďte také připraveni na to, že takové partnery budete hledat obtížně a budete se častěji setkávat s odmítnutím.
    • Najděte si partnery. Budování vztahů s dodavateli, zákazníky a dalšími podnikateli může otevřít dveře k výhodným dohodám. Můžete objevit nečekaná partnerství: výrobce domácí kosmetiky může například domluvit spolupráci s místními kadeřnickými salony.
    • Zvolte minimalistický přístup. Omezte počáteční náklady na absolutní minimum. Namísto pronájmu kanceláře pracujte z domova, profesionální vybavení nahraďte bezplatnými nástroji. Pokud testujete podnikatelský nápad, vytvořte jeho zjednodušenou verzi (minimální životaschopný produkt - minimum viable product), která ověří poptávku bez velkých investic.
    • Využijte dostupných zdrojů. Můžete využít zdarma dostupné nástroje a platformy. Bezplatné jsou například sociální sítě. Existují počítačové programy zdarma (freeware, open source). Kontakty můžete hledat na konferencích a akcích s bezplatným vstupem.
    • Naučte se myslet out of the box. Podnikání bez peněz vyžaduje větší kreativitu. Možná objevíte nečekané cesty, které vaše podnikající konkurence nevidí.
    • Zvažte zdroje peněz. Pokud vaše podnikání opravdu vyžaduje na začátku peníze, prozkoumejte zdroje financování: investory, dotace, úvěry, komunitní financování a další možnosti.

    4. Běžte do akce

    Jakmile máte jasný plán, jak nahradit chybějící prostředky a využít své zdroje na maximum, přichází chvíle pustit se do akce. Plán je důležitý, ale bez reálného kroku k zákazníkům zůstane jen na papíře. Odstartujte podnikání bez peněz a sledujte tyto hlavní cíle:

    • Jak co nejrychleji získáte zákazníky? Skrze spolupráci, sociální sítě a v závislosti na typu podnikání další místa (pro někoho mohou být vhodné networkingové akce, konference, oborové komunity), budete muset oslovit potenciální zákazníky. Vaším cílem by mělo být podnikání co nejdříve ověřit a dostat do zisku.
    • Neobtěžujte a neporušujte zákony. Dávejte si pozor na to, abyste při oslovení potenciálních zákazníků neporušovali zákony. Je zakázané posílat hromadné nevyžádané obchodní e-maily do firem i koncovým spotřebitelům. Neměli byste ani vkládat nezaplacenou reklamu do diskusí, komentářů a na sociálních sítích. Není vhodné oslovovat potenciální zákazníky rovnou obchodní nabídkou po telefonu. Nedoporučuje se posílat obchodní zprávy na síti LinkedIn bez navázání osobního vztahu.

    6. Ošetřete si příjem / výdej peněžních prostředků (cashflow)

    Během podnikání bez peněz můžete narazit na situace, kdy odvedete práci a budete čekat na zaplacení. Nebo odešlete zboží a opět čekáte na to, až vám dorazí peníze. Případně budete muset vyplatit dodavatele či své spolupracovníky dříve, než dostanete peníze od zákazníků.

    • Mějte vytvořenou nebo tvořte finanční rezervu. Potřebujete umět pokrýt období, kdy budete čekat na peníze od zákazníků. Rezerva by měla ve výši šestinásobku měsíčních výdajů. Alternativu k rezervě představuje služba Cashbot a jiné, které za vás proplácí faktury. Výměnou za proplacení faktury si nechávají drobný poplatek.
    • Nechte si platit předem. Tím předejte neplatičům a navíc zlepšíte cashflow. V případě eshopu zvažte odstranění možnosti nákupu na dobírku.
    • Dávejte kratší splatnost faktur. Standardní splatnost je 14 dní. Velké firmy často vyžadují splatnost až 30 dní, ale někdy i více. Není důvod, proč byste měli na své peníze čekat tak dlouho. Někteří živnostníci proto dávají splatnost 3 - 5 dní.
    • Používejte průběžnou fakturaci. Pokud to lze, můžete zákazníkům své služby fakturovat průběžně a nikoliv až po dokončení díla. Průběžná fakturace navíc potvrzuje, že zákazník nemá k dosud odevzdané práci žádné výhrady.
    • Snažte se vést finanční plány alespoň v Excelu. Pracujte se splatností faktur od svých dodavatelů a spolupracovníků. Počítejte předem, co a kdy musíte zaplatit.

    5. Vyhodnocujte postup

    Průběžně vyhodnocujte, jak se vám v podnikání daří. Na začátku zřejmě nebudete vědět, kam dříve skočit, ale později si zkuste udělat pořádek ve financích. Jakmile to půjde, začněte první vydělané peníze investovat zpátky do podnikání. Nebojte se postupně zapojit odborníky na klíčové oblasti. Nemusíte mít hned zaměstnance, začít můžete s externími spolupracovníky či agenturami.

    Když zjistíte, že se neposouváte a podnikání je stále ve ztrátě, dejte si jasné milníky a dodržte je. Nechcete skončit s dluhy. Podnikání by mělo být co nejdříve ziskové. Jakoukoliv ztrátu berte tak, že jí budete následující období odečítat od zisku.

    Zdroje peněz pro podnikání

    Peníze u vybraného podnikání potřebujete pro výrobu či pořízení skladových zásob, stavební úpravy, získávání nových zákazníků pomocí marketingu a platby svým spolupracovníkům. Tím, že se jedná o cizí peníze, tak můžete rozjet podnikání bez vlastních prostředků.

    Investoři a investiční fondy / skupiny / soutěže / pořady

    Investor / andělský investor je obvykle úspěšný podnikatel, dědic s finančními prostředky, výherce v loterii nebo někdo, kdo má peníze například ze zaměstnání. Investor může chtít podnikat s vámi, ale může to také být někdo, kdo vám jen poskytne potřebné prostředky pro rozjezd vašeho podnikání. Výměnou za to bude chtít obvykle podíl ve firmě, vyplácení ze zisku nebo si odnese odměnu při úspěšném prodeji vaší firmy.

    Investiční fond / skupina (venture capital investment fund) často sdružuje více investorů nebo větší finanční prostředky. Tyto finance vkládají do různých firem. Někdy také kupují již existující firmy. Fond chce obvykle dosáhnout zhodnocení a návratnosti své investice.

    Existují také různé soutěže a televizní pořady typu Dragon`s Den, Shark Tank, Entrepreneur Elevator Pitch a mnohé další, které jsou určeny pro propojování investorů se zajímavými podnikateli.

    Kde hledat investora?

    Než začnete investora hledat, musíte si ujasnit svá očekávání. Potřebujete současně někoho, kdo na vás bude mít více času a podnikáním vás provede? Chcete k sobě podnikatelského parťáka? Sedne vám investor, co po vás bude pravidelně chtít finanční výkazy? Každý investor či investiční společnost je jiná. Investory může být i vaše blízké okolí. V angličtině pro to mají vtipný termín friends, family, fools / fans.

    Po vyjasnění bude třeba důkladná příprava. Investoři totiž většinou chtějí vědět vaše budoucí plány, odhadovanou návratnost a řadu dalších detailů. Pomůže také stručná schopnost představit svůj podnikatelský záměr během několika málo minut (tzv. elevator pitch - doslova prezentace ve výtahu). Vyvarujte se snahy vnutit potenciálním investorům před sdělením podrobností nutnost podepisovat mlčenlivost (NDA). Většinou mají nápadů dostatek a nemají tendence vám vaší myšlenku krást.

    Samotné hledání pak může probíhat různými způsoby: existují konference, veřejné profily investorů na LinkedIn nebo můžete zkusit oslovit vámi vybrané podnikatele prostřednictvím jejich firem. Oslovení probíhá většinou e-mailem či telefonicky. Není výjimečné, že vám nikdo na váš e-mail neodpoví. Možná jste se netrefili do potřeb investorů nebo se váš podnikatelský nápad nesetkal s pochopením.

    Dotace

    Města, stát a Evropská unie může vypsat dotaci. Většina dotací vyžaduje spolúčast, ale mohou existovat i dotace bez této podmínky. Před čerpáním dotace se podrobně seznamte s podmínkami. Jejich nedodržení může znamenat nutnost vrácení dotací. Zvažte také možná rizika. Například dotace na zaměstnance obvykle vyžadují, aby tento pracovník u vás zůstal určitou dobu. Ve chvíli, kdy se vašemu podnikání nebude dařit, zaměstnanec bude pomyslnou koulí na noze.

    Samotná žádost o dotaci může být pro laika složitá. S žádostí proto mohou pomáhat odborné firmy. Většina z nich bude chtít za tuto práci zaplatit.

    Bankovní úvěr, nebankovní půjčka a mikropůjčky

    Peníze na rozjezd podnikání vám může dát také banka. Bude však pravděpodobně vyžadovat záruku v podobě nemovitosti nebo jiného majetku. Také nepočítejte s tím, že dostanete půjčku bez potřebné historie. Zejména u začínajících podnikatelů se můžete setkat s požadavkem banky na doložení daňového přiznání za předchozí rok a odmítnutí půjčky, pokud podnikáte příliš krátkou dobu. U podnikání na živnostenský list (OSVČ / fyzická osoba) můžete ještě využít situace, kdy máte příjem ze zaměstnání a v tuto dobu požádat o půjčku. Vybraným podnikatelům může pomoci při ručení za úvěry Národní rozvojová banka.

    Poskytovatelé nebankovních půjček nemusí k začínajícím podnikatelům přistupovat s takovou přísností jako banka, je však zásadní si daného partnera pořádně prověřit. Existují méně solidní poskytovatelé nebankovních půjček, kteří při zpoždění splátek účtují drakonické pokuty nebo dokonce začnou řešit prodej ručené nemovitosti. Člověk v tísni na toto téma zpracovává velmi užitečný web.

    Některé instituce nebo neziskové organizace (v ČR i zahraničí) nabízí specificky zaměřené mikroúvěry na podporu podnikání. Podmínky bývají vstřícnější než u klasických bank. Nevýhodou bývá nižší částka.

    Crowdfunding (crowdlending, crowdinvesting)

    Tato forma financování vám umožňuje na svůj nápad "poskládat" peníze od většího množství lidí. Když se nepodaří dosáhnout potřebných prostředků, peníze se většinou vrací zpět lidem, kteří vám na podnikatelský záměr přispěli.

    V rámci odměnového crowdfundingu dáváte lidem předem domluvené odměny, například formou hotových produktů včetně různých bonusů. Dárcovský crowdfunding přijímá dary a nevyžaduje za ně žádnou protihodnotu. U dluhového crowdlendingu dostává podnikatel půjčku a půjčující se stávají věřiteli. Majetkový (equity) crowdfunding dává lidem nebo firmám podíl. Je tedy vhodný ve chvíli, kdy jako podnikatelé zakládáte firmu (nejčastěji s. r. o.).

    Platformy typu HitHit, Donio a Startovač obvykle vyžadují podpořit sběr peněz vlastní kampaní. Znamená to, že využíváte své sociální sítě nebo dokonce i placené reklamní kampaně na internetu k tomu, abyste na váš crowdfundingový profil přilákali dostatek zájemců. Ve výhodě jsou proto lidé, kterým se před startem crowdfundingové kampaně podaří získat velké množství fanoušků na sociálních sítích. Také se používá trik, kdy v průběhu kampaně vkládáte část svých peněz. Lidé totiž mnohem raději podpoří kampaň, která má šanci na úspěch.

    Startup akcelerátory a inkubátory

    Některé akcelerátory a inkubátory vám mohou poskytnout malé investice (tzv. seed money) výměnou za podíl či jinou formu spolupráce. Kromě peněz získáte také mentoring, školení, sdílené kanceláře a cenné kontakty.

    Leasing

    Leasing využijete zejména, pokud potřebujete drahé vybavení (např. auta, stroje). Místo okamžité koupě splácíte formou nájmu, následně můžete předmět leasingu odkoupit. Leasing může vyžadovat složení částečné platby předem (akontace). Existují však leasingy bez této nutnosti.

    Finance z jiného podnikání / ze zaměstnání / dědictví / výhry / od partnera

    Podnikatelé také dost často přesouvají peníze z jiných podnikání a tím financují další rozvoj. Někteří podnikatelé mají příjem ze zaměstnání či brigád. Může jim také přispívat na podnikání partner nebo jiný příbuzný. Vzácnější je financování podnikání z dědictví a výhry.

    Obory pro podnikání bez peněz

    Pokud se vám nepodaří získat cizí peníze pro start podnikání nebo nechcete jít touto cestou, můžete zvážit podnikání v oblastech, které nevyžadují počáteční investice. Většinou se jedná o obory, které nevyžadují pořizování skladových zásob, stavební úpravy prostor nebo speciální vybavení. Nicméně i mezi těmito obory najdete výjimky, kde se nejspíše neobejdete bez potřebných investic. Výčet těchto oborů není kompletní, zahrnuje pouze nejčastější příklady pro inspiraci.

    Některé obory mohou vyžadovat odborné vzdělání, speciální povolení od úřadů nebo případně zajištění tzv. garanta, který se za vás zaručí. Vždy se proto před zahájením podnikání písemně informujte u úřadů, co všechno je potřeba splnit. V některých oborech se můžete setkávat s požadavkem na zřízení živnostenského listu. Pro vybranou firmu pak pracujete jako najatý kontraktor.

    Koučování / mentoring a osobní rozvoj

    Podnikání je vhodné pro osoby se zajímavým podnikatelskými, manažerskými či životními zkušenostmi. Trh může být také atraktivní pro kouče / mentory, kteří své služby poskytují firmám. Během koučování hledáte řešení situace společně s vaším klientem. Sezení může probíhat v soukromé kanceláři nebo online. Pro osobní koučování jsou nevhodné veřejná místa jako kavárny a restaurace, protože mohou bránit lidem vyjádřit své emoce. Nevhodné a laické postupy v koučování osobního rozvoje mohou klienta ohrozit. Případně nemusí mít u klienta požadovaný efekt.

    Koučové a mentoři nemusí mít žádné předchozí odborné vzdělání. Existuje mezinárodní federace koučů International Coaching Federation (ICF), která poskytuje odborné kurzy a certifikaci. Naopak poskytování psychoterapie už vyžaduje odborné vzdělání. Nulová regulace odvětví bohužel přitahuje různé pseudo kouče, kteří tak vytvářejí oboru nedůvěru a poškozují ostatní poctivé podnikatele.

    Nevýhodou tohoto oboru podnikání může být velká konkurence. V katalogu Firmy.cz je uvedeno přes 800 jednotlivců a firem. Měsíčně toto téma zaznamenává 1 430 hledání, přičemž průměrná odhadovaná cena za jeden proklik na reklamu je 16 Kč.

    Ezoterické služby

    Specifický typ podnikání staví kolem víry v duchovno, energie, magii a alternativní medicínu. Některé postupy ezoterických podnikatelů se opírají o nesprávně vykládané vědecké pojmy (pseudověda). Do této oblasti také spadá prodej různých přístrojů, které mají za cíl údajně detekovat nemoci pomoci frekvencí, omezovat 5G záření, případně jejich prodejci je prohlašují za léčebné nástroje.

    Rozhodnete-li se pro tento typ podnikání, počítejte s tím, že budete narážet na racionálně založené odpůrce. Můžete se také setkávat s negativní medializací v masových médiích a mezi vlivnými osobnostmi (influencery). Budete-li v této oblasti působit, zvažte případné etické limity. Zákazníci k vám totiž mohou přicházet s vírou, že jim dokážete pomoci.

    V oblasti alternativní medicíny a léčitelství je podle Firmy.cz registrováno 1 338 subjektů. Pro vybrané obory to bude znamenat vysokou konkurenci.

    Služby v oblasti krásy, zdraví, umění, bezpečnosti a řemeslné služby

    Do této kategorie patří masáže, kosmetické služby, vizážistky, stylistky, výživové a dietní poradenství, fitness trenéři apod. Specifickou kategorii tvoří různé bezpečnostní služby: fyzická ochrana osob, majetku, přeprava menších cenností (nikoliv peněz pro banky), detektivní služby, instalace zabezpečovacího zařízení apod. Šikovný řemeslník může vzít zakázky od jednotlivců nebo firem. Některé náklady můžete přenést na klienty.

    Chcete-li se živit uměním, musíte mít především talent a vytvořit si jméno. Nicméně je možné, že se vám bude i tak dařit prodávat v menších galeriích.

    Přeposílání objednávek (dropshipping)

    Dropshipping je obchodní model, při kterém prodáváte zboží bez nutnosti mít vlastní sklad nebo fyzicky odesílat objednávky. Když zákazník objedná zboží na vašem e-shopu, objednávku předáte dodavateli, který ji za vás zabalí a přímo doručí zákazníkovi. Vy fungujete jako prostředník mezi zákazníkem a dodavatelem. Za každou přeposlanou objednávku dostáváte odměnu od dodavatele. Tento model minimalizuje počáteční investice, ale vyžaduje efektivní marketing a dobré vztahy s dodavateli.

    Dropshipping je často prezentován jako ideální způsob, jak začít podnikat bez počátečních investic, protože nepotřebujete sklad, zásoby ani velké vybavení. Ve skutečnosti ale není dropshipping snadný zdroj příjmů, a pokud ho zvolíte, měli byste si být vědomi jeho omezení.

    Hlavní nevýhodou dropshippingu jsou nízké marže. Ty brání tomu, abyste produkty inzerovali pomocí klasických reklam. Místo placených reklam se proto provozovatelé dropshipingů musí spoléhat na přirozené vyhledávání. Dále to znamená méně peněz na rozvoj vašeho podnikání.

    Aby byl dropshipping ziskový, musíte prodávat ve velkém objemu. To však vyžaduje kvalitní strategii a čas na budování zákaznické základny. Je důležité si uvědomit, že úspěch v dropshippingu není otázkou týdnů, ale spíše měsíců či let.

    Prodej znalostí, zkušeností a poradenství

    Znalosti a zkušenosti můžete prodávat formou konzultací nebo aktivním zapojením, kdy například vysoce odbornou práci odvedete za klienty. Do této oblasti podniká patří programátoři, tvůrci webových stránek, IT specialisté, marketéři, právníci, projektanti, architekti a další podobné znalostní profese.

    Se šířením znalostí souvisí i provozování tematických webů. Jejich tvůrci mohou vydělávat na prodeji reklamy a získávat provize z affiliate programů. Funguje to tak, že například provozujete web o Řecku. Návštěvníci na tomto webu najdou užitečné informace o této zemi. Současně tam vidí inzeráty cestovní kanceláře. Když na reklamu kliknou a koupí si zájezd, dostanete od cestovní kanceláře provizi.

    Někteří podnikatelé se rozhodnou vydat se pouze cestou školení a kurzů. Zejména v USA je velmi oblíbené prodávat eknihy, tematické online kurzy a individuální školení. Kvůli velkému trhu mohou tito prodejci znalostí dosahovat i milionových tržeb. V České republice je tento trh označen jako infopodnikání.

    Budete-li chtít působit v oblasti info podnikání, připravte se na nutnost věnovat úsilí přípravě obsahu. Dalším krokem bude nutnost na váš obsah dostat potenciální zájemce. Počítejte s tím, že vzdělávací trh je omezený a vysoce konkurenční. Ne každý chce studovat online. Méně zkušeným info podnikatelům také hrozí riziko, že si vyberou úzce zaměřené téma, které nebude mít dostatek zájemců.

    Přeprava osob a majetku

    S příchodem služeb typu Bolt či Liftago se může stát taxikářem každý, kdo splní podmínky města, ve kterém se tato přeprava osob odehrává. Nic vám také nebrání zaparkovat auto na výrazném místě s vysokým výskytem lidí a využít ho jako živý reklamní poutač (nicméně tohle už stojí nějaké ty peníze). Váš existující velký vůz můžete poskytnout při stěhování a převozu věcí.

    Turistický ruch a ubytování

    Máte byt, chatu, rodinný dům nebo místo, které můžete přetvořit v útulné ubytování? Opět stačí splnit podmínky města a můžete začít inzerovat na Airbnb nebo Booking.com. Odtud se k vám mohou pravidelně dostávat zájemci o ubytování.



    24. 12. 2024