Jak začít podnikat a zvládnout začátky podnikání

Začátky podnikání mohou představovat pro podnikatele řadu výzev. Je proto dobré vědět, na co si dát pozor a jak to vyřešit.

Nejprve je nutné splnit zákonem stanovené požadavky: musíte se tedy rozhodnout, zdali budete zakládat firmu nebo podnikat jako živnostník (ičař / OSVČ / fyzická osoba). Začínajícím podnikatelům se obvykle nevyplácí zakládat firmu v zahraničí, protože v tu chvíli musí řešit podnikatelské předpisy ve dvou zemích. Nezapomeňte, že jako živnostník ručíte celým svým majetkem.

Podnikatelský záměr

Celkem běžně se stává, že začínáte podnikat s určitým záměrem a brzo narazíte na realitu trhu. O vaše produkty či služby nemusí být takový zájem, jak jste původně očekávali. Může to znamenat nutnost podnikatelský záměr kompletně přehodnotit. Podnikání nemusí být ziskové či vás dokonce může dostávat do ztráty. Nebo naopak zájem předčí očekávání a budete muset poptávku krotit, jinak vám hrozí přetížení a dokonce vyhoření. Případně nemusíte dostát slibované kvalitě, což později může poškodit vaší pověst.

Ujasněte si finance

Buďte dopředu připraveni na případné potíže. Ideálně mějte rezervu v podobě šestinásobku měsíčních výdajů. Počítejte s tím, že vám banky na začátku podnikání nebudou chtít půjčovat peníze, protože nebudou znát vaší podnikatelskou historii. Máte-li možnost před začátkem podnikání zařídit jako soukromá osoba kreditní kartu nebo půjčku, zvažte případné využití. Stanovte si předem, od kdy by mělo být vaše podnikání ziskové a kvůli podnikání se příliš nezadlužujte. Počítejte s tím, že plány vypadají hezky na papíře a realita bude úplně jiná. Buďte připraveni si k podnikání hledat přivýdělek nebo i zaměstnání. Případně můžete podnikat i během práce pro někoho jiného.

Dávejte si velký pozor na nebankovní půjčky. Dost často jsou nevýhodné a hlavně mohou zahrnovat i takové sankce, které mohou ohrozit váš dosud poklidný život. Byly zaznamenány i případy, kdy podnikatel ručil nemovitostí a přišel o ní, jakmile došlo ke zpoždění se splácením. Přímo nebankovní půjčky jsou také spojovány s podvody, kdy podvodníci od podnikatele získají peníze a žádnou půjčku mu pak neposkytnou.

Udělejte si analýzu konkurence

Před startem svého podnikání si můžete udělat zjednodušený průzkum trhu. Už někde existuje podobný nápad jako ten váš? Jak se tomuto podnikateli daří? Inspirujte se pohledem do firemních katalogů. Čím více firem či jednotlivců v dané oblasti působí, tím je větší šance, že byste se mohli uživit. U firem se můžete podívat do obchodního rejstříku na výši obratu a zisku.

Řeší produkt nebo služba problém?

Někteří podnikatelé staví podnikání na službě nebo produktu, který neřeší žádný existující problém. Případně se může jednat o příliš malý trh. Nástroje typu Marketing Miner umožňují zjistit, kolikrát lidé hledají určitá slovní spojení na internetu. Hledanost menší než 100 hledání měsíčně ukazuje, že možná půjde o příliš malý trh. Můžete také zjistit, že vámi zvolené podnikání není možné jednoduše pojmenovat nebo že lidé vaše řešení neznají. V takovém případě se připravte na obtížný postup, který může vyžadovat finance.

Můžete také vytvořit jednoduché internetové stránky a spustit testovací reklamní kampaň. Díky tomu zjistíte, zdali danou službu nebo produkt lidé hledají a budou projevovat zájem. Další možností je ověření pomocí diskusních fór, kde můžete nasbírat názory lidí. Naopak se vyhýbejte sběru názorů pomocí dotazníků. Tam je totiž důležité, jak přesně naformulujete otázky a výsledky tak můžete mít zkreslené. Stejně tak se nevyplatí ptát rodiny a přátel. Mohou se vás snažit v dobré víře podpořit a jejich názory nemusí odrážet realitu.

Zkuste minimální životaschopný produkt (MVP)

Nesnažte se mít hned všechno dokonalé. Zejména perfekcionisté tráví příliš mnoho času na přípravách a oddalují tak střet s realitou. Vaším cílem by mělo být, abyste co nejrychleji a s co nejmenším rizikem otestovali životaschopnost svého podnikání. K takovému testu se hodí vytvořit minimální životaschopný produkt. Funguje to tak, že u svého podnikání vymyslíte úplné minimum, jak může vaše služba či produkt fungovat.

Podvody a nekalé obchodní praktiky

Prakticky ihned po založení firmy / živnosti přichází na adresu podnikatele nabídky podvodných katalogů. Obvykle se tváří jako oficiální podnikatelský rejstřík a začínající podnikatel se domnívá, že platí poplatek státu. Do podobného ranku patří i podvody s ochrannými známkami nebo předražené internetové domény. Opatrnost se tak vyplatí po celou dobu podnikání. Jako podnikatelé máte mnohem menší ochranu než mají spotřebitelé.

Mezi nekalé obchodní praktiky určitě patří snaha některých obchodníků vám prodat služby nebo produkty, které pro vás nemají smysl. Většinou se to týká získávání nových zákazníků například pomocí poptávkových portálů. Problematické bývají i některé marketingové nabídky.

Jak poznat nevýhodnou nabídku

1. Je to příliš dobré na to, aby to byla pravda

Slibuje vám někdo, že díky jeho službě nebo produktu budete získávat zákazníky? Uvádí nárůsty obratu či zisku u jiných firem a podnikatelů? Buďte opatrní: co fungovalo jinde, nemusí fungovat u vás. Pokud vás nabídka zaujala, pro otestování zvolte co nejmenší částku. Dávejte si také pozor na obchodní podmínky, kde se mohou vyskytovat skryté závazky. Jakékoliv sliby obchodníků nejsou relevatní, dokud nebudou uvedeny ve smlouvě. Nechte si vypracovat názor právníka či konkrétního odborníka na oblast, které se nabídka týká.

2. Zneužívání faktoru strachu a časové tísně

Vytvoření časové tísně například v podobě časově omezené nabídky, má za cíl zkrátit dobu vašeho rozhodování. Podobně funguje i strach: můžete mít tendenci využít nabízeného řešení. Ve všech případech zachovejte chladnou hlavu. Hrozí vám někdo pokutami od úřadů? Zjistěte si výši těchto pokut a jakých firem se to týká. Tlačí vás někdo do rozhodnutí? Sami si rozhodněte, zdali danou věc chcete řešit a kdy se hodláte rozhodnout.

3. Při jednání jsou použity manipulativní techniky

Naučte se rozpoznávat situace, kdy s vámi někdo manipuluje. Mohou to být lichotky, přitakávání, hraní na ego, vytváření přátelského dojmu, falešná autorita, používání složitého jazyka a mnoho dalších. Lhaní během jednání, zamlžování pravdy a ohýbání reality také patří mezi manipulativní techniky. Snažte se informace ověřovat z více nezávislých zdrojů. Využít můžete například státem provozované podnikatelské rejstříky.

Úřady

Na začátku podnikání budete narážet na různé typy úředníků. Někteří budou ochotní a budou vám chtít opravdu upřímně pomoci a poradit. Jiní naopak mohou jakoukoliv součinnost odmítat a uslyšíte třeba: "Na to si musíte najmout právníka". Někdy se úředníci bojí dávat jednoznačné stanovisko, protože třeba neznají řešení daného problému.

Rady po telefonu nemají právní závaznost

Dávejte si pozor na to, co vám úředník řekne pouze do telefonu nebo napíše e-mailem. Za určitých okolností si můžete úřední úkon nahrávat a dokonce pro nahrávání nemusíte mít souhlas úředníka. Bezpečnější je požadovat písemné vyjádření, které úředník zašle do datové schránky. Tam však zprávy nezůstávají neomezeně, takže se vyplatí vše zálohovat nebo si koupit službu Datový trezor.

Postupy ze strany úřadů

Úřady vykládají zákony různým způsobem a proti rozhodnutí úřadů obvykle existuje možnost odvolání k nadřízenému orgánu. Je vhodné se před tím poradit s jedním nebo více právníky, abyste použili správnou obranu. Konečné slovo má potom soud.

Každý úředník má většinou svého nadřízeného. Pokud se domníváte, že jste v právu a nižší úředník s vámi nejedná v pořádku, můžete se pokusit oslovit jeho vedoucího. V obecné rovině by vám také mohl poradit stejný úřad z jiného města, kraje nebo na nadřízené ministerstvo.

Bohužel vztah mezi úřady a podnikateli není rovnocenný. Můžete se setkávat s krátkými lhůtami a naopak nedodržováním termínů z opačné strany.

Osobní a pracovní život podnikatele

Na začátku a někdy i v průběhu podnikání je těžké sladit osobní a podnikatelský život (work life balance). Těžší je to zejména v případě, kdy vás práce baví. Přílišné zaměření pouze na podnikání může vést k syndromu vyhoření a naopak nechuti pracovat. Pro psychickou pohodu je vhodné nezapomínat na své koníčky, přátele a rodinu. Vyplatí se několik kroků:

1. Stanovte si pracovní dobu

Buďte od začátku transparentní vůči svým zákazníkům a dejte předem najevo, kdy budete vyřizovat jejich telefonáty a e-maily. Nebojte se říkat ne, pokud vás zákazník tlačí například do víkendových telefonátů či práci v noci. Pracovní doba pochopitelně závisí na profesi a kontextu vašeho podnikání. Například IT podpora může vyžadovat zásahy v noci nebo třeba dostupnost 24/7. Učte rodinu a přátele, aby respektovali stanovenou dobu, kdy jste k dispozici pro zákazníky.

2. Určete si hranice

Platí sice heslo Náš zákazník, náš pán, ale měly by existovat hranice, které svým klientům nedovolíte překračovat. Může se to týkat pracovních postupů, návštěv u vás doma, tykání či vykání a čehokoliv dalšího, co vám bude dávat smysl. Vztah mezi vámi a zákazníkem by měl být vždy rovnocenný a vzájemně respektující. Nebojte se tyto hranice stanovit, hlídat a včas se ozvat.

3. Naučte se říkat ne

Pro některé začínající podnikatele může být výzvou naučit se říkat „ne“ zákazníkům i sami sobě. U zákazníků můžete mít strach nevyhovět a případně i riskovat ztrátu zakázky. Sami pak můžete mít tendence reagovat pozitivně na všechna lákadla nově nabyté svobody. Na volné noze totiž můžete cokoliv. Omezuje vás pouze vaše fantazie a na začátku možná i finance. Úspěšné podnikatele odlišuje od těch neúspěšných právě schopnost správně volit priority a rozhodovat se, do jaké zakázky nepůjdou nebo co zákazníkům dovolí.

4. Mějte disciplínu, dodržujte priority a neprokrastinujte

Svoboda podnikání bývá opojná. Najednou tu není žádný šéf. Nikdo vám nic nepřikazuje. To vede některé podnikatele k chaotickému přístupu v podnikání. Není vůbec špatné fungovat intuitivně, určitý řád a disciplína by vám měla pomáhat s rozvržením času. Den má jen 24 hodin. Je pouze na vás, kolik času strávíte produktivní činností, jak často budete brouzdat na sociálních sítích a prokrastinovat (pálit neúčelně čas). Schopnost určit správné priority a fokus patří do výbavy úspěšnějších podnikatelů.

5. Nebojte se ukončit toxický vztah

Pokud nějaký zákazník opakovaně nerespektuje stanovené hranici nebo se ve spolupráci necítíte dobře, zvažte ukončení práce pro takového klienta. Placení za vaše služby či zboží nedává zákazníkům právo na vás křičet, být nepříjemný nebo vás nutit k něčemu, co vy sami nechcete.

Neplatiči a dlužníci

Během podnikání můžete narazit na situaci, kdy vám někdo bude dlužit peníze. Vymahatelnost nezaplacených faktur bývá v ČR problematická. Soudní spory trvají dlouho a dlužníci někdy nemusí mít dostatek prostředků na zaplacení. Prodáváte-li své služby či produkty podnikatelům, často se nevyplatí vymáhat drobné částky pod 15 000 Kč. Někteří neseriózní podnikatelé patří mezi chronické neplatiče. Abyste neplatičům předcházeli, základem je prevence:

1. Zakázky na poslední chvíli

Varovným znakem bývají zákazníci, kteří na dodání spěchají a zadávají práci ze dne na den. Během krátké lhůty většinou není možné doručit platbu. Prevence je zálohová faktura, pokrývající většinu nákladů. Bez zaplacení zálohy práce nezačínejte.

2. Prověření zákazníka

Svého firemního odběratele si můžete prověřit: existuje bezplatný náhled do insolvenčního rejstříku a oficiální placená Centrální Evidence Exekucí, provozovaná ze zákona. Vyplatí se zkusit vyhledat slova jako "Název firmy dlužník", "Název firmy dluží" ve vyhledávači Google. Dívejte se také na případné nejasnosti v obchodním rejstříku: pokud s vámi jedná "majitel firmy" a zároveň není v obchodním rejstříku uveden.

3. Závazné potvrzení objednávky

Zakázky pro jiné podnikatele a firmy si vždy nechávejte písemně potvrzovat. Součástí objednávky by mělo být jasné, co je předmětem dodání. Nikdy nepracujte pouze na základě ústního souhlasu. Na spolupráci můžete uzavřít smlouvu.

4. Dodací list

Abyste se vyvarovalli neoprávněné reklamaci, u kreativních zakázek se vždy snažte předem vyjasnit, co může a nemůže být předmětem reklamace. Také vám pomůže, když zákazník potvrdí převzetí zakázky nebo podepíše předávací dodací list.

Nebuďte na podnikání sami

Zejména živnostníkům se vyplatí budovat síť osobních vztahů s ostatními podnikateli. Nikdy totiž nevíte, odkud přijde doporučení pro spolupráci. Aby vás ostatní mohli doporučovat, vyplatí se budovat dobrou pověst spolehlivého profesionála. Někteří živnostníci také úzce spolupracují s jinými a navzájem si dohazují zákazníky, případně se varují před těmi nespolehlivými.

Pravidelné setkávání s jinými podnikateli vám dodá inspiraci a povzbuzení. Může se vám totiž běžně stávat, že vás nepodnikající okolí nebude chápat nebo vám dokonce budou podnikání rozmlouvat.

Kromě sítě kontaktů se vám může vyplatit do podnikání zapojit i další dodavatele: například účetního, právníka, marketéra a další profese.



7. 12. 2024